Kansainvälisen työvoiman rekrytointi keinona Kuusamon matkailuyritysten kohtaanto-ongelmaan
Levón, Meeri (2022)
Levón, Meeri
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060315319
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060315319
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin kansainvälisen työvoiman rekrytointia Kuusamon matkailuyrityksissä. Työn tavoitteena oli selvittää kansainvälisen rekrytoinnin yleisyyttä ja tarvetta paikallisten matkailuyrittäjien näkökulmasta. Tarkoituksena oli myös tutkia mitkä rekrytointikanavat olivat olleet hyödyllisiä kansainvälistä rekrytointia tehdessä, jotta tulevaisuudessa hyödyllisimpien kanavien käyttöä voidaan tehostaa alueella. Työn aihe oli ajankohtainen ja tärkeä matkailualan elpyessä koronapandemian vaikutuksista.
Työn toimeksiantajana oli Naturpolis Oy, joka on Kuusamon kaupungin ja Taivalkosken kunnan omistama elinkeinojen kehittämisyhtiö. Opinnäytetyön aihe liittyi osaltaan toimeksiantajan JobBoost-hankkeeseen, jonka tavoitteena on löytää ratkaisuja Koillismaan kohtaantohaasteisiin ja houkutella alueelle työvoimaa. Toimeksiantaja sai opinnäytetyön tuloksista hyödyllistä tietoa kansainvälisen työvoiman tilanteesta.
Työ toteutettiin tutustumalla Kuusamon matkailuun ja matkailualan työllisyystilanteeseen. Työssä käsiteltiin ajankohtainen työmarkkinoiden kohtaanto-ongelma, sekä rekrytointiprosessin ja kansainvälisen rekrytoinnin erityispiirteet. Työ aloitettiin joulukuussa 2021, ja saatiin päätökseen toukokuussa 2022.
Aihetta tutkittiin sekä määrällisellä, että laadullisella tutkimusmenetelmällä. Määrällisenä aineistonkeruumenetelmänä käytettiin sähköistä kyselylomaketta. Kyselylomake lähetettiin Ruka-Kuusamo Matkailu ry:n uutiskirjeen mukana huhtikuussa 2022, sekä sähköpostilla suoraan paikallisille matkailuyrityksille. Kyselyyn vastasi lopulta 16 yritystä. Tutkimusta syvennettiin haastattelemalla paikallisia matkailuyrittäjiä, jolloin tuloksiin saatiin tarkentavaa tietoa tutkittavasta aiheesta.
Työn tulokset osoittivat, että Kuusamon matkailuyrityksillä on kiinnostusta kansainvälisiä työntekijöitä kohtaan, mutta kansainvälisen rekrytoinnin kohdentaminen tai kanavien valinta on koettu vaikeaksi, joihin kaivataan apua. Matkailuyrityksillä on pula työntekijöistä, mutta rekrytointia ei ole lähdetty erityisesti kohdentamaan kansainvälisille markkinoille. Tuloksien perusteella paikkakunnalla on pulaa asunnoista, joka vaikeuttaa kausityöntekijöiden majoittamista. Tuloksissa tuli esille myös onnistuneita kokemuksia kansainvälisistä rekrytoinneista, ja hyödyllisiksi koetuista rekrytointikanavista.
Jatkotoimenpiteinä ja kehittämisehdotuksina voidaan esittää koulutuksen järjestämistä yrityksille, jotta kansainvälisen rekrytoinnin erityispiirteet olisivat yrittäjien tiedossa. Yritykset hyötyisivät myös konkreettisesta avusta, joka liittyisi kanavien valintaan ja rekrytointi-ilmoitusten laadintaan. EURES-verkosto oli koettu hyödylliseksi kanavaksi, jota alueen yrittäjät voisivat alkaa hyödyntämään laajemmin.
Työn toimeksiantajana oli Naturpolis Oy, joka on Kuusamon kaupungin ja Taivalkosken kunnan omistama elinkeinojen kehittämisyhtiö. Opinnäytetyön aihe liittyi osaltaan toimeksiantajan JobBoost-hankkeeseen, jonka tavoitteena on löytää ratkaisuja Koillismaan kohtaantohaasteisiin ja houkutella alueelle työvoimaa. Toimeksiantaja sai opinnäytetyön tuloksista hyödyllistä tietoa kansainvälisen työvoiman tilanteesta.
Työ toteutettiin tutustumalla Kuusamon matkailuun ja matkailualan työllisyystilanteeseen. Työssä käsiteltiin ajankohtainen työmarkkinoiden kohtaanto-ongelma, sekä rekrytointiprosessin ja kansainvälisen rekrytoinnin erityispiirteet. Työ aloitettiin joulukuussa 2021, ja saatiin päätökseen toukokuussa 2022.
Aihetta tutkittiin sekä määrällisellä, että laadullisella tutkimusmenetelmällä. Määrällisenä aineistonkeruumenetelmänä käytettiin sähköistä kyselylomaketta. Kyselylomake lähetettiin Ruka-Kuusamo Matkailu ry:n uutiskirjeen mukana huhtikuussa 2022, sekä sähköpostilla suoraan paikallisille matkailuyrityksille. Kyselyyn vastasi lopulta 16 yritystä. Tutkimusta syvennettiin haastattelemalla paikallisia matkailuyrittäjiä, jolloin tuloksiin saatiin tarkentavaa tietoa tutkittavasta aiheesta.
Työn tulokset osoittivat, että Kuusamon matkailuyrityksillä on kiinnostusta kansainvälisiä työntekijöitä kohtaan, mutta kansainvälisen rekrytoinnin kohdentaminen tai kanavien valinta on koettu vaikeaksi, joihin kaivataan apua. Matkailuyrityksillä on pula työntekijöistä, mutta rekrytointia ei ole lähdetty erityisesti kohdentamaan kansainvälisille markkinoille. Tuloksien perusteella paikkakunnalla on pulaa asunnoista, joka vaikeuttaa kausityöntekijöiden majoittamista. Tuloksissa tuli esille myös onnistuneita kokemuksia kansainvälisistä rekrytoinneista, ja hyödyllisiksi koetuista rekrytointikanavista.
Jatkotoimenpiteinä ja kehittämisehdotuksina voidaan esittää koulutuksen järjestämistä yrityksille, jotta kansainvälisen rekrytoinnin erityispiirteet olisivat yrittäjien tiedossa. Yritykset hyötyisivät myös konkreettisesta avusta, joka liittyisi kanavien valintaan ja rekrytointi-ilmoitusten laadintaan. EURES-verkosto oli koettu hyödylliseksi kanavaksi, jota alueen yrittäjät voisivat alkaa hyödyntämään laajemmin.