Lukemaan innostaminen – materiaalipaketti esiopetukseen
Mäkinen, Sirkku (2022)
Mäkinen, Sirkku
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060315252
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060315252
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on toiminnallinen kehittämistyö, jonka tavoitteena oli suunnitella, toteuttaa sekä arvioida lukemaan innostavaa toimintaa esiopetuksessa. Työelämäkumppanina toimi Cooperin päiväkoti, joka on osa Järvenpään kaupungin varhaiskasvatuspalveluita. Toiminta suunniteltiin ja toteutettiin päiväkodin Esikot-esiopetusryhmässä. Materiaalipaketin ja siihen kuuluvan toiminnan tavoitteena on innostaa lapsia lukemisen pariin toiminnallisten menetelmien avulla.
Opinnäytetyö muodostuu teoriaosuudesta, opinnäytetyöprosessin raportoinnista ja erillisestä materiaalipaketista. Teoriaosuudessa käydään läpi opinnäytetyön toimintaympäristöä eli esiopetusta ja sen toimintatapoja sekä -kulttuuria. Lisäksi työssä tarkastellaan lapsen lukutaitoa, siihen vaikuttavia tekijöitä sekä keinoja lukemisen innostamiseen. Raportointiosuudessa opinnäytetyöprosessi raportoidaan ja arvioidaan kokonaisuudessaan. Lopuksi käydään läpi työstä syntyneet johtopäätökset ja kehittämisehdotukset.
Työn tuotoksena syntyi materiaalipaketti, joka sisältää kolme erilaista toimintakertaa sekä lukupassi-materiaalin. Toimintakerrat on suunnattu toteutettavaksi varhaiskasvatuksessa. Lukupassi on tarkoitettu toteutettavaksi lapsen kotona, jolloin osallistetaan lapsen vanhempia lukemaan innostamiseen. Lukupassissa lapset suorittavat kotona erilaisia lukemiseen liittyviä tehtäviä.
Materiaalipakettiin kuuluva toiminta oli onnistunutta, koska sillä saatiin esiopetusryhmän lapset innostumaan luetusta materiaalista. Lukupassin toteutus sekä vanhempien osallistaminen lukemisen tukemisessa oli hyvin haastavaa, sillä vain kahdeksan lasta kahdestakymmenestäyhdestä palautti lukupassin. Myöskään vanhempia ei saatu sitoutettua toimintaan mukaan tavoitteiden mukaisesti. Kuitenkin materiaalipaketti kokonaisuudessa oli onnistunut, sillä se oli pedagogisesti eheä kokonaisuus, jonka avulla voidaan lisätä lukemista sekä lukuintoa esiopetuksessa sekä muualla varhaiskasvatuksessa. Lukemiseen ja siihen liittyviin toimintoihin on iso tarve varhaiskasvatuksessa, joten toiminnan jatkokehittämiselle on tarvetta.
Opinnäytetyö muodostuu teoriaosuudesta, opinnäytetyöprosessin raportoinnista ja erillisestä materiaalipaketista. Teoriaosuudessa käydään läpi opinnäytetyön toimintaympäristöä eli esiopetusta ja sen toimintatapoja sekä -kulttuuria. Lisäksi työssä tarkastellaan lapsen lukutaitoa, siihen vaikuttavia tekijöitä sekä keinoja lukemisen innostamiseen. Raportointiosuudessa opinnäytetyöprosessi raportoidaan ja arvioidaan kokonaisuudessaan. Lopuksi käydään läpi työstä syntyneet johtopäätökset ja kehittämisehdotukset.
Työn tuotoksena syntyi materiaalipaketti, joka sisältää kolme erilaista toimintakertaa sekä lukupassi-materiaalin. Toimintakerrat on suunnattu toteutettavaksi varhaiskasvatuksessa. Lukupassi on tarkoitettu toteutettavaksi lapsen kotona, jolloin osallistetaan lapsen vanhempia lukemaan innostamiseen. Lukupassissa lapset suorittavat kotona erilaisia lukemiseen liittyviä tehtäviä.
Materiaalipakettiin kuuluva toiminta oli onnistunutta, koska sillä saatiin esiopetusryhmän lapset innostumaan luetusta materiaalista. Lukupassin toteutus sekä vanhempien osallistaminen lukemisen tukemisessa oli hyvin haastavaa, sillä vain kahdeksan lasta kahdestakymmenestäyhdestä palautti lukupassin. Myöskään vanhempia ei saatu sitoutettua toimintaan mukaan tavoitteiden mukaisesti. Kuitenkin materiaalipaketti kokonaisuudessa oli onnistunut, sillä se oli pedagogisesti eheä kokonaisuus, jonka avulla voidaan lisätä lukemista sekä lukuintoa esiopetuksessa sekä muualla varhaiskasvatuksessa. Lukemiseen ja siihen liittyviin toimintoihin on iso tarve varhaiskasvatuksessa, joten toiminnan jatkokehittämiselle on tarvetta.