Yrityskuvan eheyttämissuunnitelma Kaktus-tanssifestareille
Järvinen, Elisa (2014)
Järvinen, Elisa
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405158192
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405158192
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on kerätä yhteen tietoa keinoista, joilla taidetapahtuman tai organisaation yrityskuvaa on mahdollista parantaa tehokkaasti. Yrityskuva on käsitteenä käytetympi liiketaloudessa kuin kulttuurialalla. Pienet kulttuuritoimijat harvoin rakentavat yrityskuvaa systemaattisesti, vaikka huolella mietitty identiteetti, imago ja profiili ovat ensiarvoisen tärkeitä etenkin silloin, kun resurssit ovat hyvin rajalliset. Opinnäytetyön tavoitteena on havainnoida, kuinka yrityskuvan vahvistaminen voi toimia taidetapahtuman voimavarana.
Kaktus-festari on kokenut vuosien varrella monenlaisia muutoksia, minkä vuoksi koko konsepti tarvitsee selkeyttämistä. Opinnäytetyössä kehitystarpeita tarkastellaan aluksi festivaalin menneisyyden ja nykytilan kautta. Tuotannon eri osa-alueiden nykytilan kartoittaminen auttaa hahmottamaan eniten kehitystä vaativat toimenpiteet. Benchmarking, eli vertaisarviointimenetelmä, antaa työhön käytännön esimerkkejä onnistuneen yrityskuvan rakentamisesta ja ylläpidosta. Lisäksi yrityskuva tarkentuu mielikuvamarkkinoinnin sekä design management -toimintamallin avulla.
Työn konkreettinen produkti on yrityskuvan eheyttämissuunnitelma, joka koostuu toimenpidesuunnitelmasta, budjetista sekä rahoitussuunnitelmasta. Suunnitelma rohkaisee tilaajaa tarttumaan konkreettisiin toimenpiteisiin toimintansa kehittämiseksi. Itse kehittämisprosessi jää tapahtumanjärjestäjän vastuulle. Eheyttämistoimenpiteiden lisäksi työ esittelee Kaktus-tanssifestareiden potentiaalisimpia tulevaisuuden suuntauksia. Esimerkiksi miten konseptia voisi selkeyttää ja vakiinnuttaa siten, että se herättää kävijöiden sekä rahoittajien kiinnostuksen entistä tehokkaammin tulevaisuudessa.
Tilaaja koki työn tarpeelliseksi festivaalin kehityksen kannalta. Lisäksi työ on sovellettavissa laajemmin koko vapaan kentän toimintaan, sillä se sisältää työkalut, joilla taidetapahtumia on mahdollista toteuttaa entistä suunnitelmallisemmin.
Kaktus-festari on kokenut vuosien varrella monenlaisia muutoksia, minkä vuoksi koko konsepti tarvitsee selkeyttämistä. Opinnäytetyössä kehitystarpeita tarkastellaan aluksi festivaalin menneisyyden ja nykytilan kautta. Tuotannon eri osa-alueiden nykytilan kartoittaminen auttaa hahmottamaan eniten kehitystä vaativat toimenpiteet. Benchmarking, eli vertaisarviointimenetelmä, antaa työhön käytännön esimerkkejä onnistuneen yrityskuvan rakentamisesta ja ylläpidosta. Lisäksi yrityskuva tarkentuu mielikuvamarkkinoinnin sekä design management -toimintamallin avulla.
Työn konkreettinen produkti on yrityskuvan eheyttämissuunnitelma, joka koostuu toimenpidesuunnitelmasta, budjetista sekä rahoitussuunnitelmasta. Suunnitelma rohkaisee tilaajaa tarttumaan konkreettisiin toimenpiteisiin toimintansa kehittämiseksi. Itse kehittämisprosessi jää tapahtumanjärjestäjän vastuulle. Eheyttämistoimenpiteiden lisäksi työ esittelee Kaktus-tanssifestareiden potentiaalisimpia tulevaisuuden suuntauksia. Esimerkiksi miten konseptia voisi selkeyttää ja vakiinnuttaa siten, että se herättää kävijöiden sekä rahoittajien kiinnostuksen entistä tehokkaammin tulevaisuudessa.
Tilaaja koki työn tarpeelliseksi festivaalin kehityksen kannalta. Lisäksi työ on sovellettavissa laajemmin koko vapaan kentän toimintaan, sillä se sisältää työkalut, joilla taidetapahtumia on mahdollista toteuttaa entistä suunnitelmallisemmin.