Rakennusvalvontapalvelun asiakaslähtöinen muutosvalmius
Tammela, Reetta-Mari (2022)
Tammela, Reetta-Mari
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060615569
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060615569
Tiivistelmä
Rakennusvalvontatoimea ohjaava lainsäädäntö on muutoksen alla. Muun muassa rakennuksien ilmastoselvitys, rakennusvalvontatoimen järjestäminen ja luvanvaraisuuden muuttaminen tulevat vaikuttamaan totuttuihin toimintamalleihin. Sähköisten järjestelmien ja palveluiden läpilyönti on takana ja hybridityölle on luotu toiminnalliset edellytykset. Rakennushankkeeseen ryhtyvät eli rakennusvalvontatoimen asiakkaat, halutaan pitää muutoksissa ja kehityssuuntien määrittämisessä prioriteettinä Inarin kunnassa.
Työn tavoitteena oli tutkimuksellisen kehittämistyön keinoin, palvelumuotoilua käyttäen sekä rakennusvalvonnan, digitalisaation ja palveluliiketoiminnan kehittämisen teoriaa analysoiden rakentaa ymmärrystä vallalla olevista palvelua ohjaavista trendeistä ja asiakastarpeesta. Työ on rakennusvalvonnan ajankohtaiskatsaus. Kehitystarpeiden ja muutossuuntien ymmärrystä keräämällä asioiden eteenpäin viemiselle on luotu perusteet.
Toteutettu työ antaa valmiudet laajentaa tutkimustyötä jatkossa ja pitää kehitystä yllä.
Asiakkaat arvostavat rakennusvalvonnan paikallistustuntemusta, saavutettavuutta ja kokonaisvaltaista palvelua. Organisaatiomme on pääasiassa hyvin palvelualtista resurssiensa puitteissa. Asiakkaat kaipasivat verkkosivujen sisältöön parannuksia ja panoksia. Verkkosivujen kehittämisellä on onnistuessaan edellytykset myös vähentää puheluiden ja sähköpostien kautta yhteydenottojen tarvetta ja vapauttaa siten aikaa ja vähentää työn keskeytyksiä.
Kun palvelun toteuttamiselle annetaan uudet raamit, tulee muutosta suunnitella ja johtaa. Kun raamien sisään luodaan uusia toimintatapoja, on asiakasnäkökulmaan perehtymällä mahdollisuus onnistuneen palvelupolun luomiselle. Osapuolet on pidettävä muutoksessa mukana.
Työn tavoitteena oli tutkimuksellisen kehittämistyön keinoin, palvelumuotoilua käyttäen sekä rakennusvalvonnan, digitalisaation ja palveluliiketoiminnan kehittämisen teoriaa analysoiden rakentaa ymmärrystä vallalla olevista palvelua ohjaavista trendeistä ja asiakastarpeesta. Työ on rakennusvalvonnan ajankohtaiskatsaus. Kehitystarpeiden ja muutossuuntien ymmärrystä keräämällä asioiden eteenpäin viemiselle on luotu perusteet.
Toteutettu työ antaa valmiudet laajentaa tutkimustyötä jatkossa ja pitää kehitystä yllä.
Asiakkaat arvostavat rakennusvalvonnan paikallistustuntemusta, saavutettavuutta ja kokonaisvaltaista palvelua. Organisaatiomme on pääasiassa hyvin palvelualtista resurssiensa puitteissa. Asiakkaat kaipasivat verkkosivujen sisältöön parannuksia ja panoksia. Verkkosivujen kehittämisellä on onnistuessaan edellytykset myös vähentää puheluiden ja sähköpostien kautta yhteydenottojen tarvetta ja vapauttaa siten aikaa ja vähentää työn keskeytyksiä.
Kun palvelun toteuttamiselle annetaan uudet raamit, tulee muutosta suunnitella ja johtaa. Kun raamien sisään luodaan uusia toimintatapoja, on asiakasnäkökulmaan perehtymällä mahdollisuus onnistuneen palvelupolun luomiselle. Osapuolet on pidettävä muutoksessa mukana.