Studiovalaistus ja sen käyttö 3D-ohjelmissa
Järvelä, Veli-Matti (2022)
Järvelä, Veli-Matti
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060615598
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060615598
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tutkii valaistuksen käytäntöjä ja kuinka niitä voidaan hyödyntää 3Dympäristöissä. Tutkielman tavoitteena on syventyä valaistuksen eri elementteihin, sekä heijastaa perinteisiä valaistuksen lainalaisuuksien käyttöä digitaalisessa mediumissa. Tarkastelen aihetta 3D-generalistin näkökulmasta. Tuotin tekstiosuuden rinnalle myös havainnollistavia kuvituksia.
Tutkielmani käsittelee ensimmäisessä osiossa yleisesti valon fyysistä käyttäytymistä. Sen jälkeen avaan valaistuksen yleisperiaatteita ja valoasettelun käytäntöjä. Käyn myös läpi, miten valo toimii moderneissa 3D-ohjelmissa.
Tutkielmani käsittelee ensimmäisessä osiossa yleisesti valon fyysistä käyttäytymistä. Sen jälkeen avaan valaistuksen yleisperiaatteita ja valoasettelun käytäntöjä. Käyn myös läpi, miten valo toimii moderneissa 3D-ohjelmissa.