Sitouttavat sisältökeinot sosiaalisen median journalismissa : tarkastelussa @Ylekioskiemma-TikTok-tilin sisällöt
Puumala, Sanni (2022)
Puumala, Sanni
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060615675
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060615675
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan tapaustutkimuksena sitouttavien sisältökeinojen esiintymistä ja käyttöä journalistisella @Ylekioskiemma-TikTok-tilillä. Kyseessä on Yle Kioskin alainen naiseutta ja hyvinvointia käsittelevä tili, jonka käsikirjoittajana ja taustatoimittajana työn kirjoittaja toimii. Sitoutumisella tässä työssä tarkoitetaan yleisön reagoivaa käyttäytymistä suhteessa mediasisältöön eli tykkäämistä, jakamista ja kommentoimista pelkän passiivisen katselun sijaan. Käyttäjän sitoutuminen näkemäänsä sisältöön on journalismille merkityksellistä, sillä se mahdollistaa vuorovaikutteisen suhteen yleisön kanssa, yhteisöjen luomisen ja merkityksellisen sisällön tuottamisen. Täten myös yleisön luottamus ja uskollisuus mediabrändiä kohtaan vahvistuu. TikTok puolestaan on kasvanut merkittäväksi alustaksi nuoren ikäluokan keskuudessa, joten on tärkeää ymmärtää, miten siellä voidaan sitouttaa journalismin pariin näitä uusia yleisöjä, joille perinteinen uutismedia ei ole niin tuttu.
Sitoutumisen onnistumista @Ylekioskiemma-tilillä tutkitaan laadullisen teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla. Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä hyödynnetään sitouttavan journalismin periaatteita, kuluttajia sitouttavia sisältötekijöitä sekä TikTokin erityisyyttä toimintaympäristönä. Näistä tekijöistä muodostetaan sitouttavien sisältökeinojen malli, johon kuuluvat alun mukaansatempaavuus, sisällön aitous, vuorovaikutteisuus, huumori, viihdyttävyys, merkityksellisyys, hyödyllisyys ja visuaalisuus sekä sisällön kohdentaminen tarkasti rajatulle yleisölle ja toimittajan persoonallisuuden ja journalistisen prosessin läpinäkyvyyden esiintuominen. Mallin avulla tarkastellaan @Ylekioskiemma-tilin kolmea eniten ja kolmea vähiten sitouttanutta julkaisua.
Sisällönanalyysin avulla ilmenee, että @Ylekioskiemma-tilillä hyödynnetään sitouttavista sisältökeinoista eniten toimittajan persoonallisuutta, alun mukaansatempaavuutta, sisällön aitoutta ja visuaalisia keinoja. Huumori, viihdyttävyys ja hyödyllisyys sen sijaan jäävät vähäisiksi. Tilin sitouttavimmat julkaisut ottavat kohderyhmän huomioon tarjoten sille merkityksellistä, aitoa, voimaannuttavaa ja samaistuttavaa sisältöä toimittajan oman persoonan välityksellä. Sitoutumisen onnistumista tilillä puolestaan heikentävät mahdollisesti videon lyhytkestoisuus, mainosmaisuus, valmiin äänen käyttäminen ja tilin toimintaan liittyvä informointi. Tulevaisuudessa @Ylekioskiemma-tilillä on keskityttävä etenkin hyödyn ja merkityksellisyyden tarjoamiseen kohderyhmälle pitäen mielessä myös TikTok-alustan edellyttämän viihdyttävyyden vaatimuksen.
Sitoutumisen onnistumista @Ylekioskiemma-tilillä tutkitaan laadullisen teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla. Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä hyödynnetään sitouttavan journalismin periaatteita, kuluttajia sitouttavia sisältötekijöitä sekä TikTokin erityisyyttä toimintaympäristönä. Näistä tekijöistä muodostetaan sitouttavien sisältökeinojen malli, johon kuuluvat alun mukaansatempaavuus, sisällön aitous, vuorovaikutteisuus, huumori, viihdyttävyys, merkityksellisyys, hyödyllisyys ja visuaalisuus sekä sisällön kohdentaminen tarkasti rajatulle yleisölle ja toimittajan persoonallisuuden ja journalistisen prosessin läpinäkyvyyden esiintuominen. Mallin avulla tarkastellaan @Ylekioskiemma-tilin kolmea eniten ja kolmea vähiten sitouttanutta julkaisua.
Sisällönanalyysin avulla ilmenee, että @Ylekioskiemma-tilillä hyödynnetään sitouttavista sisältökeinoista eniten toimittajan persoonallisuutta, alun mukaansatempaavuutta, sisällön aitoutta ja visuaalisia keinoja. Huumori, viihdyttävyys ja hyödyllisyys sen sijaan jäävät vähäisiksi. Tilin sitouttavimmat julkaisut ottavat kohderyhmän huomioon tarjoten sille merkityksellistä, aitoa, voimaannuttavaa ja samaistuttavaa sisältöä toimittajan oman persoonan välityksellä. Sitoutumisen onnistumista tilillä puolestaan heikentävät mahdollisesti videon lyhytkestoisuus, mainosmaisuus, valmiin äänen käyttäminen ja tilin toimintaan liittyvä informointi. Tulevaisuudessa @Ylekioskiemma-tilillä on keskityttävä etenkin hyödyn ja merkityksellisyyden tarjoamiseen kohderyhmälle pitäen mielessä myös TikTok-alustan edellyttämän viihdyttävyyden vaatimuksen.