Piilomainonta sosiaalisessa mediassa : lapsiin ja nuoriin kohdistuva piilomainonta TikTokissa
Ala, Fanni (2022)
Ala, Fanni
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060615745
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060615745
Tiivistelmä
Tämän tutkimustyyppisen opinnäytetyön tavoitteena oli tutustua piilomainontaan sosiaalisessa mediassa ja selvittää esiintyykö lasten ja nuorten suosimassa TikTok -sovelluksessa lapsiin ja nuoriin kohdistuvaa piilomainontaa. Tarkoituksena oli selvittää, mitä piilomainonnan keinoja TikTok tuo sosiaaliseen mediaan.
Opinnäytetyössä käytettiin laadullista analyysimenetelmää. Viitekehyksen ensimmäisessä osassa perehdyttiin mainontaan, mainonnan sääntelyyn sekä kuluttajansuojalakiin. Toisessa osassa käsiteltiin sosiaalista mediaa ja lapsia sen kohderyhmänä. Viitekehyksen viimeisessä osassa käsiteltiin piilomainontaa, lapsiin kohdistuvaa piilomainontaa sekä sen vaikutusta lapsiin. Työn selvitysosassa toteutettiin laadullinen selvitys, jossa analysoitiin sataa julkaisua kymmeneltä suomalaiselta TikTok-vaikuttajalta. Vaikuttajat valittiin selvitykseen julkaisujensa ja yhteistöidensä perusteella, joiden voitiin katsoa olevan lapsille ja nuorille kohdennettuja. Yhteistyöjulkaisuja tarkasteltiin kuluttaja-asiamiehen antaman linjauksen mukaan, joka on tehty ohjeistukseksi vaikuttajamarkkinoinnille sosiaalisessa mediassa.
Selvityksen tulokset osoittivat, että TikTok sisältää sekä piilomainontaa että lapsiin kohdistuvaa piilomainontaa. Selvityksessä kuitenkin huomattiin, että vaikuttajien käytännöt oikeanlaisesta mainonnan merkitsemisestä olivat pääosin hyvällä tasolla, mutta puutteitakin löytyi. Johtopäätöksissä todettiin, että selvityksen perusteella lapsiin kohdistuva piilomainonta TikTokissa ei ole suuri ongelma näiden suomalaisten vaikuttajien keskuudessa. Piilomainonnalla on kuitenkin tutkitusti vaikutusta lasten kulutuskäyttäytymiseen, joten mainonnan oikeanlaisesta merkitsemisessä tulisi olla erittäin huolellinen ja noudattaa alan lainsäädäntöä, suosituksia ja käytäntöjä.
Opinnäytetyössä käytettiin laadullista analyysimenetelmää. Viitekehyksen ensimmäisessä osassa perehdyttiin mainontaan, mainonnan sääntelyyn sekä kuluttajansuojalakiin. Toisessa osassa käsiteltiin sosiaalista mediaa ja lapsia sen kohderyhmänä. Viitekehyksen viimeisessä osassa käsiteltiin piilomainontaa, lapsiin kohdistuvaa piilomainontaa sekä sen vaikutusta lapsiin. Työn selvitysosassa toteutettiin laadullinen selvitys, jossa analysoitiin sataa julkaisua kymmeneltä suomalaiselta TikTok-vaikuttajalta. Vaikuttajat valittiin selvitykseen julkaisujensa ja yhteistöidensä perusteella, joiden voitiin katsoa olevan lapsille ja nuorille kohdennettuja. Yhteistyöjulkaisuja tarkasteltiin kuluttaja-asiamiehen antaman linjauksen mukaan, joka on tehty ohjeistukseksi vaikuttajamarkkinoinnille sosiaalisessa mediassa.
Selvityksen tulokset osoittivat, että TikTok sisältää sekä piilomainontaa että lapsiin kohdistuvaa piilomainontaa. Selvityksessä kuitenkin huomattiin, että vaikuttajien käytännöt oikeanlaisesta mainonnan merkitsemisestä olivat pääosin hyvällä tasolla, mutta puutteitakin löytyi. Johtopäätöksissä todettiin, että selvityksen perusteella lapsiin kohdistuva piilomainonta TikTokissa ei ole suuri ongelma näiden suomalaisten vaikuttajien keskuudessa. Piilomainonnalla on kuitenkin tutkitusti vaikutusta lasten kulutuskäyttäytymiseen, joten mainonnan oikeanlaisesta merkitsemisessä tulisi olla erittäin huolellinen ja noudattaa alan lainsäädäntöä, suosituksia ja käytäntöjä.