Digitaalisen markkinointiviestinnän suunnitelma sijoittumispalveluille julkishallinnossa: Case Business Jyväskylä
Kärjä, Tuuli (2022)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022053113424
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022053113424
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin digitaalista markkinointiviestintää julkishallinnollisen toimijan näkökulmasta. Tutkimuksen tavoitteena oli luoda digitaalisen markkinointiviestinnän suunnitelma Business Jyväskylän sijoittumispalveluiden markkinointiviestinnän tueksi. Business Jyväskylä on Jyväskylän kaupungin elinkeinoyksikkö, jonka tehtävänä on vahvistaa elinkeinokentän verkostoja ja edistää yritystoimintaa. Sijoittumispalveluille ei ole aiemmin laadittu digitaalisen markkinointiviestinnän suunnitelmaa. Tutkimuksen tuotoksena syntyneen digitaalisen markkinointiviestinnän suunnitelman tarkoituksena on selkiyttää sijoittumispalveluiden markkinointiviestinnän toteutusta.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisin menetelmin kehittämistutkimuksena, jossa aineistonkeruumenetelmänä hyödynnettiin puolistrukturoituja teemahaastatteluja sekä dokumenttien keräämistä. Digitaalisen markkinointiviestinnän suunnitelman pohjaksi analysoitiin laaja-alaisesti sijoittumispalveluiden markkinointiviestinnän nykytilaa ja sen perusteella laadittiin markkinointiviestinnällisiä toimenpide-ehdotuksia. Aineisto kerättiin haastattelemalla kolmea Business Jyväskylässä työskentelevää henkilöä, joilla oli keskeiset yhteydet sijoittumispalveluiden toimintaan. Teoreettisessa viitekehyksessä avattiin markkinointiviestinnän käsitettä, B2B -markkinoita sekä markkinoinnin automaatiota. Tietoperusta muodostui alan kirjallisuudesta, tutkimusartikkeleista sekä muista relevanteista verkkolähteistä.
Tutkimustulokset osoittavat, että sijoittumispalveluilla on paljon toimivia markkinointiviestinnällisiä toimia ja ne kaikki tulisi keskittää saman alustan alle. Tutkimuksessa todettiin sijoittumispalveluiden markkinointiviestinnän olevan liian löyhästi integroitua Business Jyväskylän elinkeinomarkkinointiin ja sen myötä synergiaetua ei muodostu parhaalla mahdollisella tavalla.
Työn tuloksena syntyi digitaalisen markkinointiviestinnän suunnitelma sijoittumispalveluille julkishallinnossa. Suunnitelman pohjalta Business Jyväskylän sijoittumispalvelut voivat kohdentaa markkinointiviestintäänsä oikeisiin suuntiin.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisin menetelmin kehittämistutkimuksena, jossa aineistonkeruumenetelmänä hyödynnettiin puolistrukturoituja teemahaastatteluja sekä dokumenttien keräämistä. Digitaalisen markkinointiviestinnän suunnitelman pohjaksi analysoitiin laaja-alaisesti sijoittumispalveluiden markkinointiviestinnän nykytilaa ja sen perusteella laadittiin markkinointiviestinnällisiä toimenpide-ehdotuksia. Aineisto kerättiin haastattelemalla kolmea Business Jyväskylässä työskentelevää henkilöä, joilla oli keskeiset yhteydet sijoittumispalveluiden toimintaan. Teoreettisessa viitekehyksessä avattiin markkinointiviestinnän käsitettä, B2B -markkinoita sekä markkinoinnin automaatiota. Tietoperusta muodostui alan kirjallisuudesta, tutkimusartikkeleista sekä muista relevanteista verkkolähteistä.
Tutkimustulokset osoittavat, että sijoittumispalveluilla on paljon toimivia markkinointiviestinnällisiä toimia ja ne kaikki tulisi keskittää saman alustan alle. Tutkimuksessa todettiin sijoittumispalveluiden markkinointiviestinnän olevan liian löyhästi integroitua Business Jyväskylän elinkeinomarkkinointiin ja sen myötä synergiaetua ei muodostu parhaalla mahdollisella tavalla.
Työn tuloksena syntyi digitaalisen markkinointiviestinnän suunnitelma sijoittumispalveluille julkishallinnossa. Suunnitelman pohjalta Business Jyväskylän sijoittumispalvelut voivat kohdentaa markkinointiviestintäänsä oikeisiin suuntiin.