Patarumpujen soitonopetus : soittotekniikan perusta ja tärkeimmät alkeet
Karhinen, Atte (2022)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060716422
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060716422
Tiivistelmä
Opinnäytetyö koostuu kahdesta osiosta. Taiteellinen osio, opinnäytekonsertti pidettiin 16.1.2021 Turussa Sigyn-salissa. Linkki tallenteeseen on tämän opinnäytetyön liitteenä. Opinnäytetyön kirjallisessa osiossa oli tavoitteena selkeyttää patarumpujen soitonopetuksen alkuvaiheita sekä luoda yleispätevä loogisesti etenevä raami, jonka avulla opettaa ja opetella patarumpujensoiton alkeita sekä tarjota käytännön esimerkkejä sekä harjoitteita.
Tiedonkeruumenetelmänä käytettiin patarummuille suunnattua kirjallisuutta, nettiartikkeleita ja videoita. Lähteinä toimivat myös opinnäytetyön kirjoittajan saamat tiedot eri lyömäsoitinopettajilta, soittotunneilta ja mestarikursseilta.
Patarumpujensoiton pääperiaatteet ja perusteet ovat suunnilleen samat ympäri maailmaa, mutta mitä pidemmälle soittoteknisissä asioissa edetään, sitä yksilöllisemmäksi ja koulukunta- sekä tekniikkakeskeisemmäksi patarumpujensoitto muuttuu. Opinnäyteprosessin tuloksena kootut patarumpujensoiton perusteet toimivat oppimateriaalina patarumpujen soittajille, -opettajille ja -opiskelijoille. Perusteet rakentavat pohjaa soittoteknii-kalle ja tarjoavat hyvän lähtökohdan tuleviin soittoteknisiin haasteisiin.
Opinnäytetyön avulla voi lähteä liikkeelle patarumpujensoiton harjoittelussa ja opettamisessa tekniikasta ja koulukunnasta riippumatta. Hyvän perustan päälle on helppo rakentaa edistyneempää soittotekniikkaa. This bachelor's thesis has an artistic part and a written part. The artistic part was held on January 16th 2021 at Sigyn Hall in Turku and was streamed to the Turku University of Applied Sciences’ YouTube channel due to restrictions caused by the pandemic. The link to the recording is in the appendix of this thesis. In the written part of the thesis, the aim was to clarify the initial stages of teaching and playing the timpani and create a universal logically progressive frame to teach and learn the basics of timpani and to provide practical examples and exercises.
Literature, online articles, and videos aimed for the timpani were used as the data collection method. The information received by the author of the thesis from various timpani teachers, playing lessons and master classes, also serve as sources.
The main principles and rudiments of the timpani playing are about the same all over the world, but the further one goes in technical matters of playing, the more individualised and school and technique oriented the playing of the timpani becomes. The resulting material of this thesis process, the basics of the timpani playing, serve as a learning material for timpani players, teachers, and students. The basics build the foundation for the playing technique and provide the starting point and tools for future challenges.
The written part of the thesis provides a proper frame for teaching and learning the timpani playing. With the help of it, one can get started in practicing and teaching the playing of the timpani, regardless of technique or school. It is easy to build more advanced playing technique on top of a good basis.
Tiedonkeruumenetelmänä käytettiin patarummuille suunnattua kirjallisuutta, nettiartikkeleita ja videoita. Lähteinä toimivat myös opinnäytetyön kirjoittajan saamat tiedot eri lyömäsoitinopettajilta, soittotunneilta ja mestarikursseilta.
Patarumpujensoiton pääperiaatteet ja perusteet ovat suunnilleen samat ympäri maailmaa, mutta mitä pidemmälle soittoteknisissä asioissa edetään, sitä yksilöllisemmäksi ja koulukunta- sekä tekniikkakeskeisemmäksi patarumpujensoitto muuttuu. Opinnäyteprosessin tuloksena kootut patarumpujensoiton perusteet toimivat oppimateriaalina patarumpujen soittajille, -opettajille ja -opiskelijoille. Perusteet rakentavat pohjaa soittoteknii-kalle ja tarjoavat hyvän lähtökohdan tuleviin soittoteknisiin haasteisiin.
Opinnäytetyön avulla voi lähteä liikkeelle patarumpujensoiton harjoittelussa ja opettamisessa tekniikasta ja koulukunnasta riippumatta. Hyvän perustan päälle on helppo rakentaa edistyneempää soittotekniikkaa.
Literature, online articles, and videos aimed for the timpani were used as the data collection method. The information received by the author of the thesis from various timpani teachers, playing lessons and master classes, also serve as sources.
The main principles and rudiments of the timpani playing are about the same all over the world, but the further one goes in technical matters of playing, the more individualised and school and technique oriented the playing of the timpani becomes. The resulting material of this thesis process, the basics of the timpani playing, serve as a learning material for timpani players, teachers, and students. The basics build the foundation for the playing technique and provide the starting point and tools for future challenges.
The written part of the thesis provides a proper frame for teaching and learning the timpani playing. With the help of it, one can get started in practicing and teaching the playing of the timpani, regardless of technique or school. It is easy to build more advanced playing technique on top of a good basis.