Onko lapsen hyvä olla? : Alakoululaisten kokemuksia arjesta kotona
Mattila, Mia-Maria (2014)
Mattila, Mia-Maria
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405086484
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405086484
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tuoda esille lasten kokemuksia perheensä arjesta. Arki on laaja käsite ja sisältää paljon eri ympäristöjä. Opinnäytetyö on rajattu käsittelemään vain lapsen perhettä ja arkea perheen kanssa.
Lasten ja nuorten hyvinvointi on yhteiskunnallisesti tärkeä ja ajankohtainen aihe. Tutkimuksella halutaan tuoda esille arjen merkitystä lasten hyvinvoinnissa, painottaen lasten omia kokemuksia suhteessa heidän tarpeisiinsa.
Opinnäytetyön teoreettisessa osassa käsitellään hyvinvoinnin rakentumista, alakouluikäisen lapsen tarpeita sekä kasvuympäristöjä. Teoriassa tuodaan esille myös viihde-elektroniikka arjen yhtenä vaikuttajana sekä lapsen kasvuympäristönä. Haastattelun teemoiksi valikoitui teoriaosuudessa esille nousseita tekijöitä, jotka olivat lapsen tar-peita tai arjessa vaikuttavia tekijöitä.
Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena opinnäytetyönä, jossa tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Haastattelut tehtiin Unajan koulussa keväällä 2014, haastattelemalla kymmentä oppilasta, joista viisi oli ensimmäisen luokan oppilaita ja viisi kolmannen luokan oppilaita.
Tutkimuksen tulosten perusteella lasten arjessa on läsnä aikuisia. Lapset kokevat vapaa-ajan riittäväksi. Lapset toivovat, että perhe ulkoilisi ja pelaisi enemmän pelejä arkisin. Lasten arjessa on läheisyyttä, joka osoitetaan toiminnan avulla. Lapset ja heidän perheensä käyttävät paljon viihde-elektroniikkalaitteita. Lapset kokivat, että heidän viihde-elektroniikan käyttöään valvotaan. Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta, että lapset eivät välttämättä tarvitse arjessa sirkushuveja vaan yhteistä aikaa ja tekemistä aikuisen kanssa.
Lasten ja nuorten hyvinvointi on yhteiskunnallisesti tärkeä ja ajankohtainen aihe. Tutkimuksella halutaan tuoda esille arjen merkitystä lasten hyvinvoinnissa, painottaen lasten omia kokemuksia suhteessa heidän tarpeisiinsa.
Opinnäytetyön teoreettisessa osassa käsitellään hyvinvoinnin rakentumista, alakouluikäisen lapsen tarpeita sekä kasvuympäristöjä. Teoriassa tuodaan esille myös viihde-elektroniikka arjen yhtenä vaikuttajana sekä lapsen kasvuympäristönä. Haastattelun teemoiksi valikoitui teoriaosuudessa esille nousseita tekijöitä, jotka olivat lapsen tar-peita tai arjessa vaikuttavia tekijöitä.
Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena opinnäytetyönä, jossa tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Haastattelut tehtiin Unajan koulussa keväällä 2014, haastattelemalla kymmentä oppilasta, joista viisi oli ensimmäisen luokan oppilaita ja viisi kolmannen luokan oppilaita.
Tutkimuksen tulosten perusteella lasten arjessa on läsnä aikuisia. Lapset kokevat vapaa-ajan riittäväksi. Lapset toivovat, että perhe ulkoilisi ja pelaisi enemmän pelejä arkisin. Lasten arjessa on läheisyyttä, joka osoitetaan toiminnan avulla. Lapset ja heidän perheensä käyttävät paljon viihde-elektroniikkalaitteita. Lapset kokivat, että heidän viihde-elektroniikan käyttöään valvotaan. Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta, että lapset eivät välttämättä tarvitse arjessa sirkushuveja vaan yhteistä aikaa ja tekemistä aikuisen kanssa.