Lasten osallisuutta lisääviä toimintatapoja : kehittämisilta päiväkoti Lorupussissa
Väänänen, Milla (2022)
Väänänen, Milla
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060917012
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060917012
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni käsittelee lasten kuulluksi tulemista ja lasten osallisuutta päiväkodin varhaiskasvatustoiminnassa. Lähestyn aihetta varhaiskasvattajien näkökulmasta. Opinnäytetyölläni pyrin avaamaan lasten osallisuuden merkitystä lasten kasvussa, kehityksessä ja oppimisessa. Opinnäytetyöni tavoitteena oli selvittää, mitä varhaiskasvatuksen toimintaympäristössä tulisi ottaa huomioon, jotta lapset tulisivat kuulluiksi. Opinnäytetyössäni teoreettinen viitekehys koostuu lasten osallisuudesta varhaiskasvatuksessa.
Pidin päiväkoti Lorupussissa kehittämisillan, jossa hyödynsin learning café -yhteistyömenetelmää. Varhaiskasvattajat ideoivat pienryhmissä lasten osallisuutta lisääviä toimintatapoja kolmen eri teeman kautta.
Kehittämisillan tarkoituksena oli selvittää, miten lasten osallisuutta voidaan lisätä varhaiskasvatuksen ryhmissä, miten päiväkodin arkea voidaan rakentaa yhdessä lasten kanssa ja mitä keinoja sekä haasteita on lasten kuulluksi tulemisessa. Lisäksi kehittämisillan tarkoituksena oli vahvistaa uuden päiväkodin toiminta-ajatusta sekä lisätä kasvattajien yhteisöllisyyttä.
Tutkimustuloksista selviää erilaisia toimintatapoja, joiden avulla lapset voivat tulla kuulluiksi päiväkodissa. On tärkeää tuoda esille varhaiskasvattajien merkitys lasten osallisuuden mahdollistajina. Opinnäytetyöni johtopäätös on, että varhaiskasvattajat pitävät lasten osallisuutta tärkeänä asiana ja heillä on tietoa pedagogisista toimintatavoista, jotka lisäävät lasten osallisuutta. Toimintatavat ovat yhteneväisiä opinnäytetyön muun aineiston kanssa. Tutkimustuloksista nousee esiin myös uusi näkökulma koko perheen osallistamiseen lapsen varhaiskasvatusprosessissa.
Avainsanat: varhaiskasvatus, lasten kuulluksi tuleminen, lasten osallisuus, yhteiskehittäminen
Pidin päiväkoti Lorupussissa kehittämisillan, jossa hyödynsin learning café -yhteistyömenetelmää. Varhaiskasvattajat ideoivat pienryhmissä lasten osallisuutta lisääviä toimintatapoja kolmen eri teeman kautta.
Kehittämisillan tarkoituksena oli selvittää, miten lasten osallisuutta voidaan lisätä varhaiskasvatuksen ryhmissä, miten päiväkodin arkea voidaan rakentaa yhdessä lasten kanssa ja mitä keinoja sekä haasteita on lasten kuulluksi tulemisessa. Lisäksi kehittämisillan tarkoituksena oli vahvistaa uuden päiväkodin toiminta-ajatusta sekä lisätä kasvattajien yhteisöllisyyttä.
Tutkimustuloksista selviää erilaisia toimintatapoja, joiden avulla lapset voivat tulla kuulluiksi päiväkodissa. On tärkeää tuoda esille varhaiskasvattajien merkitys lasten osallisuuden mahdollistajina. Opinnäytetyöni johtopäätös on, että varhaiskasvattajat pitävät lasten osallisuutta tärkeänä asiana ja heillä on tietoa pedagogisista toimintatavoista, jotka lisäävät lasten osallisuutta. Toimintatavat ovat yhteneväisiä opinnäytetyön muun aineiston kanssa. Tutkimustuloksista nousee esiin myös uusi näkökulma koko perheen osallistamiseen lapsen varhaiskasvatusprosessissa.
Avainsanat: varhaiskasvatus, lasten kuulluksi tuleminen, lasten osallisuus, yhteiskehittäminen