Näytä suppeat kuvailutiedot

LiveOps Product Management for Mobile Games

Prokkola, Jussi (2022)

dc.contributor.authorProkkola, Jussi
dc.date.accessioned2022-06-13T05:13:37Z
dc.date.available2022-06-13T05:13:37Z
dc.date.issued2022-
dc.identifier.urihttp://www.theseus.fi/handle/10024/754689
dc.description.abstractTuotehallinta on uusi asiantuntijataito pelialalla vielä tällä hetkellä vuonna 2022. Se on osa uutta liikettä, joka on mullistanut tavan tehdä pelejä. Tuotepäälliköt tulivat pelialalle, kun ilmaispeleistä tuli suosittuja lännessä. Tuotehallinta, eli product management on hallitseva voima edelleen ennen kaikkea free-to-play-peleissä, ja etenkin LiveOpsissa, mutta se etenee nopeasti myös muihin malleihin. Tässä opinnäytetyössä käytiin läpi, mitä tuotehallinta eli product management ja live operations eli LiveOps ovat ja kuinka tärkeitä ne ovat peleille. LiveOps voi sisältää kaikki tuotteeseen tehdyt muutokset sovelluksen ensimmäisen julkaisun jälkeen. LiveOps optimaalisesti tuottaa ja käsittelee dataa. Tuotepäällikön tehtävänä on käyttää datasta ilmenevää tietoa tuotteen eduksi, mutta usein pelien tuotehallintaa tekee joku muu kuin tuotepäällikkö eikä siihen näin pystytä keskittymään täysin. Opinnäytetyö vastaa sellaiseen, kuinka tuotehallinta sopii free-to-play mobiilipeleihin. Suurin ongelma on se, että se ei ole kovin tutkittu alue, koska LiveOps ja tuotehallinta ovat molemmat melko uusia asioita peleissä. Muut ihmiset ovat tavallaan tehneet tuotehallintaa jo pitkään, mutta alalle tulleet tuotepäälliköt tekivät siitä suosittua. Opinnäytetyön suurin tehtävä on kerätä kaikki tieto yhteen paikkaan. Yhtä mielenkiintoinen aihe tutkia olisi tutkia, kuinka tuotehallinta tapahtuu ennen LiveOpsia, mutta tämä opinnäytetyö ei kerro siitä. Sen sijaan tämä opinnäytetyö vastaa sellaiseen, miten tuotepäällikön tulisi toimia ja mitä heidän tulisi tietää pelialalla. Tämä voi toimia oppaana tuotepäälliköille, jotka haluavat tulla muilta aloilta pelialalle. Mobiilipelien tuotehallinnan lähteet ovat edelleen hyvin rajalliset. Siksi monet käytetyt lähteet ovat suoraan tuotepäälliköiltä itseltään kirjallisuuden sijaan. YouTube-videoita on käytetty tietolähteinä. LiveOps-mobiilipelit ovat sen sijaan tutkitumpi alue ja sen lähteet ovat näin ollen myös kirjallisuutta. Jotain määrällistä tietoa käytettiin, mutta laadullista tietoa on enemmän. Ensin työssä käytiin läpi tuotehallinnan ja tuotepäällikön käsitteistöä lyhyesti läpi ja sitten keskittyttiin LiveOpsiin. LiveOps on suurempi konsepti kuin mitä siitä käytiin läpi, mutta painopiste LiveOpsin käsittelyssä on mobiilissa ja tuotehallinnassa. Esimerkkinä opinnäytetyössä käsiteltiin Irrelevant Games -nimistä studiota, joka oli tämän opinnäytetyön tekijän yritys. Pelit julkaistiin Roblox-nimiselle alustalle ja ne saivat satoja tuhansia käyntikertoja. Roblox ei ole varsinaisesti mobiilialusta, mutta kaikki samat tuotehallinta- ja LiveOps-käytännöt ovat käytössä. Julkaistut pelit olivat free-to-play-pelejä.-
dc.description.abstractIn 2022 product management is still a new area of expertise in the gaming industry. It is part of a new movement in games that has revolutionized the way we make games. Product managers came to the gaming industry when free-to-play games became popular in the west. Product management is still dominating mostly in free-to-play mobile games and specifically in LiveOps, but it is making its way quickly into other games as well. This thesis will go through what product management and live operations, more commonly known as LiveOps, are and whether they are important. LiveOps can include all the changes to a product after the initial release of the application. In this case games. LiveOps optimally produces and handles big data. Product manager’s job is to use this data to the product’s advantage, but often in games product management is still implemented into somebody else’s job and is not done to its full potential. The thesis will answer the question of how product management fits into mobile free-to-play LiveOps. The problem is that it is not a very studied area, because LiveOps and product management are both still relatively new to games. Although, product management has been historically done by other people for longer, product managers made it popular. This thesis compiles all the fundamental information into one place. It would be another as interesting subject to research product management before LiveOps, but this thesis does not really go there. This thesis answers the question of what product managers do and what they should know in the gaming industry. It can work as a guide to product managers who are interested in transferring from other industries to gaming. Sources on product management in mobile games are still very limited. Therefore, a lot of the sources here on product management are from product managers themselves instead of literature. YouTube videos are used for example. LiveOps in mobile games on the other hand is slightly more studied area and literature will be used as sources. Some quantitative data is used but focus is heavily on qualitative data. First this study will go through product management and product manager in short and then focus on LiveOps. LiveOps especially is a bigger concept than what will be gone through here, but the focus will be on mobile and product management specifically. As an example, this thesis will focus on a studio called Irrelevant Games, that was this thesis’ author’s company. The games were made to a platform called Roblox and they got hundreds of thousands of visitors for comparable data. Even though Roblox is not only a mobile platform, all the same product management and LiveOps practices were in place, as the games are free-to-play.-
dc.language.isofin-
dc.rightsCC BY-ND 4.0-
dc.titleLiveOps Product Management for Mobile Games-
dc.type.ontasotfi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis|-
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:amk-2022061017416-
dc.subject.specializationPelituottaja-
dc.subject.degreeprogramfi=Tietojenkäsittely|sv=Informationsbehandling|en=Business Information Technology|-
dc.subject.ysoproduct development-
dc.subject.ysoproducts-
dc.subject.ysogames-
dc.subject.ysodigital games-
dc.subject.ysogame industry-
dc.subject.ysomobile games-
dc.subject.ysofree-to-play games-
dc.subject.ysoleadership (activity)-
dc.subject.ysoproduct managers-
dc.subject.ysoilmaispelit-
dc.subject.disciplineTietojenkäsittely-
annif.suggestions.linkshttp://www.yso.fi/onto/yso/p2721|http://www.yso.fi/onto/yso/p2862|http://www.yso.fi/onto/yso/p6062|http://www.yso.fi/onto/yso/p22353|http://www.yso.fi/onto/yso/p21024|http://www.yso.fi/onto/yso/p15342|http://www.yso.fi/onto/yso/p39309|http://www.yso.fi/onto/yso/p5878|http://www.yso.fi/onto/yso/p3453|http://www.yso.fi/onto/yso/p554en
annif.suggestions.linkshttp://www.yso.fi/onto/yso/p2721|http://www.yso.fi/onto/yso/p2862|http://www.yso.fi/onto/yso/p6062|http://www.yso.fi/onto/yso/p22353|http://www.yso.fi/onto/yso/p21024|http://www.yso.fi/onto/yso/p15342|http://www.yso.fi/onto/yso/p39309|http://www.yso.fi/onto/yso/p5878|http://www.yso.fi/onto/yso/p3453|http://www.yso.fi/onto/yso/p554en


Tiedostot

Thumbnail

Viite kuuluu kokoelmiin:

Näytä suppeat kuvailutiedot