Yksityisen terveydenhuollon palvelun osittainen ulkoistaminen
Asikainen, Jenni (2022)
Asikainen, Jenni
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022061518046
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022061518046
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa tietoa toiminnan ulkoistamisesta ja ulkoistetun toiminnan kehittämisestä. Tutkimus kohdentui yksityisten terveyspalveluyritysten näkemyksiin varastonhallintapalvelun käytöstä. Kyseinen palvelu on yritysten ulkoistama tarvikkeiden ja hoitovälineiden varastointiin liittyvä toiminta. Tavoitteena oli saada tietoa toiminnan ulkoistaneen tahon mielipiteistä varastonhallintapalvelun vahvuuksista ja heikkouksista sekä kehittämistarpeista. Tuotettua tietoa voidaan hyödyntää terveydenhuollon palveluntuottajien keskuudessa sekä yksityisellä että julkisella sektorilla esimerkiksi silloin, kun toimintojen ulkoistaminen on ajankohtaista tai kun hoitohenkilökunnan resursointia hoitotyöhön halutaan tehostaa.
Tietoperusta muodostui yksityisestä terveydenhuollosta, ulkoistetusta toiminnasta, lisäarvon tuottamisesta sekä palvelun kehittämisestä asiakaskeskeisyyden ja toimivan yhteistyön näkökulmista. Opinnäytetyö toteutettiin tapaustutkimuksena, ja aineistonkeruumenetelmiksi valikoitui sekä määrällinen että laadullinen menetelmä. Määrällinen aineistonkeruu toteutettiin verkkokyselylomakkeella ja laadullinen aineisto kerättiin haastattelututkimuksella.
Tutkimuksessa päästiin asetettuihin tavoitteisiin. Keskeisimpinä tuloksina terveydenhuollon palveluntuottajille lisäarvoa tuotti erilaisten työtehtävien ulkoistaminen, joihin ei tarvita terveydenhuollon ammattipätevyyttä, kuten varastonhallinnalliset tehtävät, siivous sekä välinehuolto. Lisäarvoa tuotti myös tuotteisiin ja laitteiden käyttöön liittyvät koulutukset. Ulkoistetun toiminnan katsottiin helpottavan hoitohenkilökunnan työtä. Ulkoistetussa toiminnassa arvostettiin yhteistyön sujuvuutta, proaktiivista viestintää, varaston tuotteiden loogista sijoittelua sekä työajan säästymistä hoitotyöhön.
Tutkimuksen tuloksien pohjalta ulkoistetun toiminnan vastaanottaja sai paljon kehitysehdotuksia palvelun kehittämiseen. Yhteistyön osalta parannusta toivottiin tiedottamiseen ja reagointinopeuteen. Ulkoistetun toiminnan kehitystarpeiksi nousi muun muassa varaston siisteys, panostaminen palvelun toimintavarmuuteen sekä koulutusta mobiilisovelluksen käyttöön.
Tietoperusta muodostui yksityisestä terveydenhuollosta, ulkoistetusta toiminnasta, lisäarvon tuottamisesta sekä palvelun kehittämisestä asiakaskeskeisyyden ja toimivan yhteistyön näkökulmista. Opinnäytetyö toteutettiin tapaustutkimuksena, ja aineistonkeruumenetelmiksi valikoitui sekä määrällinen että laadullinen menetelmä. Määrällinen aineistonkeruu toteutettiin verkkokyselylomakkeella ja laadullinen aineisto kerättiin haastattelututkimuksella.
Tutkimuksessa päästiin asetettuihin tavoitteisiin. Keskeisimpinä tuloksina terveydenhuollon palveluntuottajille lisäarvoa tuotti erilaisten työtehtävien ulkoistaminen, joihin ei tarvita terveydenhuollon ammattipätevyyttä, kuten varastonhallinnalliset tehtävät, siivous sekä välinehuolto. Lisäarvoa tuotti myös tuotteisiin ja laitteiden käyttöön liittyvät koulutukset. Ulkoistetun toiminnan katsottiin helpottavan hoitohenkilökunnan työtä. Ulkoistetussa toiminnassa arvostettiin yhteistyön sujuvuutta, proaktiivista viestintää, varaston tuotteiden loogista sijoittelua sekä työajan säästymistä hoitotyöhön.
Tutkimuksen tuloksien pohjalta ulkoistetun toiminnan vastaanottaja sai paljon kehitysehdotuksia palvelun kehittämiseen. Yhteistyön osalta parannusta toivottiin tiedottamiseen ja reagointinopeuteen. Ulkoistetun toiminnan kehitystarpeiksi nousi muun muassa varaston siisteys, panostaminen palvelun toimintavarmuuteen sekä koulutusta mobiilisovelluksen käyttöön.