Återförsäljare utan lager : dropshipping via Facebook-annonssystemet
Rajamäki, Amanda (2022)
Rajamäki, Amanda
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022061518047
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022061518047
Tiivistelmä
Detta examensarbete handlar om hur man tjänar pengar på någonting utan att äga det. Ämnet som behandlas i detta examensarbete heter dropshipping. Dropshipping är en affärsmodell inom E- handel. Dropshipping som återförsäljningsmetod betyder att butiken man äger inte har produkterna den säljer i lager. När kunden köper en produkt från butiken, köper den egentligen produkten från en tredje part. Tredje parten skickar produkten till kunden från sitt lager. Detta betyder att ägaren av butiken ser och hanterar aldrig produkten. De senaste åren har dropshipping affärsmodellen tagit e- handelvärlden med storm och E-handelsförmåga spelar en viktig roll för ett företags långsiktiga överlevnad.
Syftet med detta examensarbete var att ge läsaren en helhetsuppfattning om affärsmodellen dropshipping och vilka faktorer som påverkar en dropshipping-affär. Detta examensarbete redovisar även hur du skapar annonser via Facebook-annonssystemet. För att nå̊ syfte med examensarbetet ville jag ha svar på̊ följande fyra forskningsfrågor: ”Vilka är riskerna med dropshipping för återförsäljaren?”, ”Vilka är det viktigaste frågorna att ta i beaktande vid uppstartande av en dropshipping-affär?”, ”Vad påverkar prissättningen inom dropshipping?” och ”Vad karaktäriserar framgångsrik Facebook-annonsering?”
Skribenten har gjort en kvalitativ undersökning samt en hypotetisk-deduktiv undersökning. En skrivbordsundersökning för att ge läsaren och skribenten en helhetsuppfattning om affärsmodellen dropshipping. Forskningsfrågorna har besvarats genom skrivbordsundersökningen. Via hypotesen ”En dropshipping-affär måste annonseras för att kunna få synlighet”, har skribenten testat teorins giltighet. Hypotesen har sedan testats experimentellt genom skribentens dropshipping-affär.
Teorin och experimentet stöder varandra. Dropshipping uppfattas som ett lätt ämne men är komplext och många faktorer bör beaktas för att skapa en framgångsrik dropshipping-affär. Riskerna är få men avgörande. Att marknadsföra affären behövs för att affären ska få synlighet.
Syftet med detta examensarbete var att ge läsaren en helhetsuppfattning om affärsmodellen dropshipping och vilka faktorer som påverkar en dropshipping-affär. Detta examensarbete redovisar även hur du skapar annonser via Facebook-annonssystemet. För att nå̊ syfte med examensarbetet ville jag ha svar på̊ följande fyra forskningsfrågor: ”Vilka är riskerna med dropshipping för återförsäljaren?”, ”Vilka är det viktigaste frågorna att ta i beaktande vid uppstartande av en dropshipping-affär?”, ”Vad påverkar prissättningen inom dropshipping?” och ”Vad karaktäriserar framgångsrik Facebook-annonsering?”
Skribenten har gjort en kvalitativ undersökning samt en hypotetisk-deduktiv undersökning. En skrivbordsundersökning för att ge läsaren och skribenten en helhetsuppfattning om affärsmodellen dropshipping. Forskningsfrågorna har besvarats genom skrivbordsundersökningen. Via hypotesen ”En dropshipping-affär måste annonseras för att kunna få synlighet”, har skribenten testat teorins giltighet. Hypotesen har sedan testats experimentellt genom skribentens dropshipping-affär.
Teorin och experimentet stöder varandra. Dropshipping uppfattas som ett lätt ämne men är komplext och många faktorer bör beaktas för att skapa en framgångsrik dropshipping-affär. Riskerna är få men avgörande. Att marknadsföra affären behövs för att affären ska få synlighet.