Establishing a Bigger Picture : Survival scenarios for an ICT start-up company
Pohjola, Tytti (2022)
Pohjola, Tytti
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022061918918
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022061918918
Tiivistelmä
The starting point for this thesis was the need for the commissioning company, EMPK Oy to estab-lish a clear picture of the company’s current stage of development and to receive suggestions for further strategic planning. The thesis was conducted as a case study, the object of which was to utilise no more than three relevant analysis tools to analyse the situation of the company and to draw conclusions from the analysis.
The main analysis tools used were the Business Model Canvas, Innovation Landscape Map and the Technological Readiness Level. The method of the research was document analysis, and the document material was collected from the internal notes, memos and session notes archived within EMPK Oy’s internal documents.
The results of the analyses revealed that many elements in the company are already at an advanced level, whereas others need further work. For example, a flow of feedback from customers and test users would provide vital information for business development as well as product development. Finally, recommendations were made to the company management in the form of possible scenarios for future strategic ventures.
-----
Tämän opinnäytetyön lähtökohtana oli EMPK Oy:n tarve luoda selkeä kuva yrityksen nykyisestä kehitysvaiheesta ja saada ehdotuksia strategisen jatkosuunnittelun toteuttamiseksi. Opinnäytetyö tehtiin tapaustutkimuksena, jonka tavoitteena oli käyttää enintään kolmea relevanttia analyysi-työkalua yrityksen tilanteen analysointiin ja johtopäätösten tekemiseen analyysistä.
Tärkeimmät analyysityökalut olivat Business Model Canvas, Innovation Landscape Map ja Technological Readiness Level. Tutkimuksen menetelmänä oli dokumenttianalyysi, ja asiakirja-aineisto kerättiin EMPK Oy:n sisäisiin asiakirjoihin arkistoiduista muistiinpanoista ja muistioista.
Analyysien tulokset paljastivat, että monet elementit yrityksessä ovat jo edistyneellä tasolla, kun taas toiset vaativat lisätyötä. Esimerkiksi palautteen virta asiakkailta ja testikäyttäjiltä antaisi elintärkeää tietoa liiketoiminnan kehittämisen ja tuotekehityksen kannalta. Lopuksi annettiin suosituksia yhtiön johdolle mahdollisten skenaarioiden muodossa tulevia strategisia edesottamuksia varten.
The main analysis tools used were the Business Model Canvas, Innovation Landscape Map and the Technological Readiness Level. The method of the research was document analysis, and the document material was collected from the internal notes, memos and session notes archived within EMPK Oy’s internal documents.
The results of the analyses revealed that many elements in the company are already at an advanced level, whereas others need further work. For example, a flow of feedback from customers and test users would provide vital information for business development as well as product development. Finally, recommendations were made to the company management in the form of possible scenarios for future strategic ventures.
-----
Tämän opinnäytetyön lähtökohtana oli EMPK Oy:n tarve luoda selkeä kuva yrityksen nykyisestä kehitysvaiheesta ja saada ehdotuksia strategisen jatkosuunnittelun toteuttamiseksi. Opinnäytetyö tehtiin tapaustutkimuksena, jonka tavoitteena oli käyttää enintään kolmea relevanttia analyysi-työkalua yrityksen tilanteen analysointiin ja johtopäätösten tekemiseen analyysistä.
Tärkeimmät analyysityökalut olivat Business Model Canvas, Innovation Landscape Map ja Technological Readiness Level. Tutkimuksen menetelmänä oli dokumenttianalyysi, ja asiakirja-aineisto kerättiin EMPK Oy:n sisäisiin asiakirjoihin arkistoiduista muistiinpanoista ja muistioista.
Analyysien tulokset paljastivat, että monet elementit yrityksessä ovat jo edistyneellä tasolla, kun taas toiset vaativat lisätyötä. Esimerkiksi palautteen virta asiakkailta ja testikäyttäjiltä antaisi elintärkeää tietoa liiketoiminnan kehittämisen ja tuotekehityksen kannalta. Lopuksi annettiin suosituksia yhtiön johdolle mahdollisten skenaarioiden muodossa tulevia strategisia edesottamuksia varten.