Resilienssin vahvistaminen: opas esihenkilötyön tueksi
Räsänen, Johanna (2022)
Räsänen, Johanna
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022062119005
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022062119005
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantona oli tuottaa käytännön itseharjoitteita sisältävä opas resilienssin vahvistamiseen Laurea-ammattikorkeakoulun liiketalouden projektipäällikkövalmennuksessa oleville opiskelijoille.
Tavoitteena oli kehittää liiketalouden projektioppimisympäristön projektipäälliköiden, ja erityisesti projektipäällikkövalmennuksessa olevien opiskelijoiden esihenkilövalmiuksia antamalla heille työkaluja omien ja johtamiensa tiimien resilienssitaitojen vahvistamiseen, ja näin oman työhyvinvoinnin edistämiseen. Opasta hyödynnetään tukimateriaalina projektipäällikkövalmennuksessa. Lisäksi tavoitteena oli, että tuotettua opasta voisivat hyödyntää myös muut opiskelijat osana resilienssitaitojen kehittämistään, ja edistää näin opiskelu- ja työhyvinvointiaan.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsitellään yksilön ja työyhteisön resilienssiä, resilienssin yhteyttä työhyvinvointiin, sekä resilienssin vahvistamisen keinoja. Resilienssiä vahvistavina keinoina tietoperustassa käsitellään myönteistä asennetta, itsemyötätuntoa, sekä tietoista läsnäoloa.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, jonka tuotoksena oli tietoperustaan pohjautuva käytännön opas resilienssin vahvistamiseen. Opas sisältää harjoituksia muun muassa tietoisesta läsnäolosta, sekä myönteisen asenteen ja itsemyötätunnon vahvistamisesta. Oppaan itseharjoitteet sopivat niin esihenkilöille kuin työntekijöille, joten projektipäällikkö voi ohjata myös tiimiään tekemään harjoitteita.
Opas tarjoaa työkaluja resilienssin vahvistamisen kautta oman työhyvinvoinnin ylläpitämiseen ja edistämiseen. Jatkossa opasta on mahdollista hyödyntää myös muiden opiskelijoiden resilienssin vahvistamiseen ja opiskeluhyvinvoinnin edistämiseen.
Tavoitteena oli kehittää liiketalouden projektioppimisympäristön projektipäälliköiden, ja erityisesti projektipäällikkövalmennuksessa olevien opiskelijoiden esihenkilövalmiuksia antamalla heille työkaluja omien ja johtamiensa tiimien resilienssitaitojen vahvistamiseen, ja näin oman työhyvinvoinnin edistämiseen. Opasta hyödynnetään tukimateriaalina projektipäällikkövalmennuksessa. Lisäksi tavoitteena oli, että tuotettua opasta voisivat hyödyntää myös muut opiskelijat osana resilienssitaitojen kehittämistään, ja edistää näin opiskelu- ja työhyvinvointiaan.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsitellään yksilön ja työyhteisön resilienssiä, resilienssin yhteyttä työhyvinvointiin, sekä resilienssin vahvistamisen keinoja. Resilienssiä vahvistavina keinoina tietoperustassa käsitellään myönteistä asennetta, itsemyötätuntoa, sekä tietoista läsnäoloa.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, jonka tuotoksena oli tietoperustaan pohjautuva käytännön opas resilienssin vahvistamiseen. Opas sisältää harjoituksia muun muassa tietoisesta läsnäolosta, sekä myönteisen asenteen ja itsemyötätunnon vahvistamisesta. Oppaan itseharjoitteet sopivat niin esihenkilöille kuin työntekijöille, joten projektipäällikkö voi ohjata myös tiimiään tekemään harjoitteita.
Opas tarjoaa työkaluja resilienssin vahvistamisen kautta oman työhyvinvoinnin ylläpitämiseen ja edistämiseen. Jatkossa opasta on mahdollista hyödyntää myös muiden opiskelijoiden resilienssin vahvistamiseen ja opiskeluhyvinvoinnin edistämiseen.