Födelsedagskaffe för BTS
Niemi-Kaija, Sylvia (2022)
Niemi-Kaija, Sylvia
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022062419124
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022062419124
Tiivistelmä
I detta arbete undersöker jag hur fans och deras intresse möjliggör evenemangsproduktion. Jag har valt att undersöka fenomenet som kallas födelsedagscafé (direkt översatt från koreanska) för K-popidoler, som fick sin början i Sydkorea. Detta är även ett fenomen i Finland idag. Under ett födelsedagscafé firar fans en idols födelsedag, utan att idolen är på plats och ofta utan att idolen överhuvudtaget vet att evenemanget ordnas. Jag använder mig av teori kring fankultur, konsumtion av media, K-pop och evenemangsplanering, samt kvalitativa intervjuer med fans och Venla Moisio som ordnar födelsedagscaféer för K-popidoler i Finland. Jag genomför även en kvantitativ undersökning bland de som besöker födelsedagscaféer för K-popidoler genom ett frågeformulär. Den kvalitativa undersökningen genomförs bland deltagare på ett födelsedagscafé för medlemmen Jimin i K-popgruppen BTS. Genom den kvalitativa och kvantitativa undersökningen får jag information om hur viktigt sociala medier är och hur de har en stor påverkan på fans och deras kommunikationsbeteenden. Detta arbete har som syfte att undersöka fans och hur de kommunicerar och skapar evenemang för varandra via sociala medier, trots att de inte har utbildning i evenemangsskapande. Evenemangen i arbetet ordnas i huvudsak på caféer där organisatören är på plats under evenemanget. Arbetet begränsar sig till finska fans och födelsedagscafé-evenemang ordnade i Finland för K-popidoler i gruppen BTS. Resultatet av arbetet visar hur stor påverkan kommunikation mellan fans har, och tyder på att fans och deras handlingskraft har en stor påverkan på media och samhället.