Selvitys työhyvinvoinnista Yhtiön X myymäläryhmässä Y
Jalasjoki, Emma (2022)
Jalasjoki, Emma
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022070619233
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022070619233
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä kartoitus Yhtiön X myymäläryhmän Y sen hetkisestä työhyvinvoinnin tilasta ja antaa kehityskohteita työn tulosten pohjalta.
Tutkimus aloitettiin teoriaosalla, missä paneuduttiin työhyvinvointiin käsitteenä ja sen historiaan. Teoriaosassa myös käsiteltiin työhyvinvoinnin vaikutuksia ja mittaamista. Osuuden lopussa esiteltiin Yhtiötä X, johon tutkimus kohdistuu, ja sen rakennetta. Teoriaosuuden tarkoituksena oli kerätä mahdollisimman kattava tietopankki ennen itse tutkimusosaa.
Työn tutkimusosa alkaa tutkimusmenelmän ja tutkimuskohteen esittelyllä. Työ toteutettiin kyselytutkimuksella, johon vastasivat myymäläryhmän työntekijät, esihenkilö ja yli kuusi kuukautta töistä pois olleet pois luettuna, kesäkuussa 2022. Kysely toteutettiin sähköisellä kyselylomakkeella, jonka kysymykset koskivat työhyvinvoinnin eri osa-alueita.
Kyselystä havaittiin myymäläryhmän Y työhyvinvoinnintason olevan pääosin hyvällä tasolla, mutta kehityskohteitakin löydettiin muun muassa työn kuormituksen jakautumisesta, työmotivaatiosta ja palautteen antamisesta ja vastaanottamisesta.
Tutkimus aloitettiin teoriaosalla, missä paneuduttiin työhyvinvointiin käsitteenä ja sen historiaan. Teoriaosassa myös käsiteltiin työhyvinvoinnin vaikutuksia ja mittaamista. Osuuden lopussa esiteltiin Yhtiötä X, johon tutkimus kohdistuu, ja sen rakennetta. Teoriaosuuden tarkoituksena oli kerätä mahdollisimman kattava tietopankki ennen itse tutkimusosaa.
Työn tutkimusosa alkaa tutkimusmenelmän ja tutkimuskohteen esittelyllä. Työ toteutettiin kyselytutkimuksella, johon vastasivat myymäläryhmän työntekijät, esihenkilö ja yli kuusi kuukautta töistä pois olleet pois luettuna, kesäkuussa 2022. Kysely toteutettiin sähköisellä kyselylomakkeella, jonka kysymykset koskivat työhyvinvoinnin eri osa-alueita.
Kyselystä havaittiin myymäläryhmän Y työhyvinvoinnintason olevan pääosin hyvällä tasolla, mutta kehityskohteitakin löydettiin muun muassa työn kuormituksen jakautumisesta, työmotivaatiosta ja palautteen antamisesta ja vastaanottamisesta.