Verkkokaupan logistiset haasteet
Hagman, Mikko (2022)
Hagman, Mikko
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022072219291
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022072219291
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tarkastella verkkokaupan logistiikkaa, siihen liittyviä haasteita ja ratkaisuja näihin ongelmiin. Toimeksiantajana tälle opinnäytetyölle on Oy Agility Logistics Ab. Viitekehyksenä käytettiin Bartolinin lähetyksiä Italiasta Suomeen ja näiden verkkokauppatuotteiden matkaa Italiasta Suomeen ja ongelmakohtia näihin liittyen.
Samalla tarkastellaan verkkokauppojen käyttöä viime vuosilta ja kuinka verkkokauppojen käyttö on lisääntynyt. Lisääntynyt verkkokauppojen käyttö aiheuttaa lisää logistisia haasteita, koska lähetykset pitää saada toimitettua kuluttajien koteihin.
Opinnäytetyössä havaittiin, että toimitukset Suomessa voivat joskus olla hankalia, koska vastaanottajaa ei tavoiteta tai vastaanottaja ei halua ottaa lähetystä vastaan. Opinnäytetyössä analysoitiin, miten pienempien lähetysten kanssa voisi harkita pakettiautomaattien käyttöä, jotta turhilta toimitusyrityksiltä ja ylimääräistä selvitystyötä saataisiin vähennettyä.
Samalla tarkastellaan verkkokauppojen käyttöä viime vuosilta ja kuinka verkkokauppojen käyttö on lisääntynyt. Lisääntynyt verkkokauppojen käyttö aiheuttaa lisää logistisia haasteita, koska lähetykset pitää saada toimitettua kuluttajien koteihin.
Opinnäytetyössä havaittiin, että toimitukset Suomessa voivat joskus olla hankalia, koska vastaanottajaa ei tavoiteta tai vastaanottaja ei halua ottaa lähetystä vastaan. Opinnäytetyössä analysoitiin, miten pienempien lähetysten kanssa voisi harkita pakettiautomaattien käyttöä, jotta turhilta toimitusyrityksiltä ja ylimääräistä selvitystyötä saataisiin vähennettyä.