Työntekijäkokemus vuokratyössä: kohti erinomaista ja kannattavaa työntekijäkokemusta
Merinen, Petteri (2022)
Merinen, Petteri
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022082919688
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022082919688
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tarkastelee kohdeyrityksen, Seure Henkilöstöpalveluiden, vuokratyöntekijöiden työntekijäkokemuksen kehittämistä vuokratyöntekijöiden reservin johtamisen prosessia ja siihen liittyviä toimintatapoja kehittämällä. Koska kohdeyrityksen päätoimialat ovat erittäin kilpailtuja ja kärsivät pahenevasta työvoimapulasta, voidaan työntekijäkokemuksen kehittämisen nähdä olevan erittäin merkittävässä asemassa osaavasta työvoimasta kilpailtaessa. Opinnäytetyössä työntekijäkokemusta ja sen kehittämistä tarkasteltiin reservin johtamisen prosessi keskiössä ja vaikka työntekijäkokemus läpi leikkaa kaikki organisaation prosessit tavalla tai toisella, ei muiden prosessien kehittämiseen otettu tässä työssä kantaa. Työntekijäkokemusta tarkasteltiin organisaation sisäisestä näkökulmasta ja vuokratyöntekijöitä ei tässä vaiheessa haastateltu.
Opinnäytetyö toteutettiin toimintatutkimuksena, jossa keskeiseksi menetelmäksi nousi kokeilemalla kehittämisen prosessi. Työntekijäkokemuksen nykytilaa, kehityssuuntaa ja reservin johtamisen roolia kartoitettiin avainhenkilöiden haastatteluiden avulla. Nopealla aikataululla kehitykseen nostettavia pienkehityshankkeita etsittiin vuokratyöntekijäreservin johtamisesta vastaaville asiantuntijoille järjestetyssä työpajassa. Näistä kehitysideoista valittiin potentiaalisimmat lyhyen aikavälin toteutukseen ja niistä saatavia hyötyjä arvioitiin LEAN- ja SAFe- menetelmiä hyödyntäen. Potentiaalisimmaksi kehitystoimenpiteeksi arvioidulle kohteelle rakennettiin vielä implementointisuunnitelma.
Opinnäytetyön lopputuloksena reservin johtamisen prosessin roolin työntekijäkokemuksen toteuttamisessa voidaan katsoa selkiytyneen. Kompleksinen toimintaympäristö ei mahdollistanut yksityiskohtaisen työntekijäkokemuksen roadmapin rakentamista, vaan lopputuloksena muodostui kuva niistä isommista kokonaisuuksista, jotka johtavat organisaation tavoittelemaan työntekijäkokemukseen. Implementointisuunnitelman pohjalle voidaan rakentaa valitun kehitystoimenpiteen toteutukselle tarkempaa aikataulua, kun yrityksen resurssitilanne ja toimintaympäristö sen mahdollistavat.
Opinnäytetyö toteutettiin toimintatutkimuksena, jossa keskeiseksi menetelmäksi nousi kokeilemalla kehittämisen prosessi. Työntekijäkokemuksen nykytilaa, kehityssuuntaa ja reservin johtamisen roolia kartoitettiin avainhenkilöiden haastatteluiden avulla. Nopealla aikataululla kehitykseen nostettavia pienkehityshankkeita etsittiin vuokratyöntekijäreservin johtamisesta vastaaville asiantuntijoille järjestetyssä työpajassa. Näistä kehitysideoista valittiin potentiaalisimmat lyhyen aikavälin toteutukseen ja niistä saatavia hyötyjä arvioitiin LEAN- ja SAFe- menetelmiä hyödyntäen. Potentiaalisimmaksi kehitystoimenpiteeksi arvioidulle kohteelle rakennettiin vielä implementointisuunnitelma.
Opinnäytetyön lopputuloksena reservin johtamisen prosessin roolin työntekijäkokemuksen toteuttamisessa voidaan katsoa selkiytyneen. Kompleksinen toimintaympäristö ei mahdollistanut yksityiskohtaisen työntekijäkokemuksen roadmapin rakentamista, vaan lopputuloksena muodostui kuva niistä isommista kokonaisuuksista, jotka johtavat organisaation tavoittelemaan työntekijäkokemukseen. Implementointisuunnitelman pohjalle voidaan rakentaa valitun kehitystoimenpiteen toteutukselle tarkempaa aikataulua, kun yrityksen resurssitilanne ja toimintaympäristö sen mahdollistavat.
