Markkinointiviestintäsuunnitelma sisustussuunnittelualan yritykselle
Lähteenmäki, Tiina (2022)
Lähteenmäki, Tiina
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022090519867
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022090519867
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella toimeksiantajayrityksen markkinointiviestintää. Ensimmäisenä tavoitteena opinnäytetyössä oli perehtyä markkinointiviestinnän suunnitteluprosessiin. Toisena tavoitteena oli perehtyä markkinointiviestinnän eri keinoihin. Kolmantena tavoitteena oli tuottaa toimeksiantajayritykselle markkinointiviestintäsuunnitelma.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään ensin markkinointiviestinnän suunnitteluprosessi vaihe vaiheelta. Markkinointiviestinnän suunnitteluprosessin vaiheita ovat tilanneanalyysit, tavoitteiden, kohderyhmien ja budjetin määrittely, markkinointiviestinnän keinojen valinta, organisointi sekä aikataulutus. Prosessi päättyy seurantaan ja arviointiin. Teoriaosuudessa perehdytään myös valittuihin markkinointiviestinnän eri keinoihin, jotka ovat toimeksiantajayrityksen markkinointiviestinnän kannalta käytännöllisimmät ja tärkeimmät.
Teoriaosuuden pohjalta toimeksiantajayritykselle tuotettiin markkinointiviestintäsuunnitelma, jossa hyödynnettiin teoriaosuudessa esiteltyä markkinointiviestinnän suunnitteluprosessia. Markkinointiviestintäsuunnitelmassa korostetaan helppoutta ja käytännöllisyyttä. Markkinointiviestinnässä käytettäviksi keinoiksi valittiin verkkosivut ja hakukonemarkkinointi, sosiaalisen median kanavista Facebook ja Instagram sekä blogi, henkilökohtainen myyntityö, tiedotus- ja suhdetoiminta, lehti- ja suoramainonta sekä myynninedistäminen. Markkinointiviestinnän suunnitteluun ja aikataulutukseen luotiin myös avuksi markkinointiviestinnän vuosikello, jonka myötä markkinointiviestintäsuunnitelman on helpompi toteuttaa ja seurata.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään ensin markkinointiviestinnän suunnitteluprosessi vaihe vaiheelta. Markkinointiviestinnän suunnitteluprosessin vaiheita ovat tilanneanalyysit, tavoitteiden, kohderyhmien ja budjetin määrittely, markkinointiviestinnän keinojen valinta, organisointi sekä aikataulutus. Prosessi päättyy seurantaan ja arviointiin. Teoriaosuudessa perehdytään myös valittuihin markkinointiviestinnän eri keinoihin, jotka ovat toimeksiantajayrityksen markkinointiviestinnän kannalta käytännöllisimmät ja tärkeimmät.
Teoriaosuuden pohjalta toimeksiantajayritykselle tuotettiin markkinointiviestintäsuunnitelma, jossa hyödynnettiin teoriaosuudessa esiteltyä markkinointiviestinnän suunnitteluprosessia. Markkinointiviestintäsuunnitelmassa korostetaan helppoutta ja käytännöllisyyttä. Markkinointiviestinnässä käytettäviksi keinoiksi valittiin verkkosivut ja hakukonemarkkinointi, sosiaalisen median kanavista Facebook ja Instagram sekä blogi, henkilökohtainen myyntityö, tiedotus- ja suhdetoiminta, lehti- ja suoramainonta sekä myynninedistäminen. Markkinointiviestinnän suunnitteluun ja aikataulutukseen luotiin myös avuksi markkinointiviestinnän vuosikello, jonka myötä markkinointiviestintäsuunnitelman on helpompi toteuttaa ja seurata.