Balalaikan ja sen soittamisen popularisoiminen oppikirjan avulla
Knuth, Olli (2014)
Knuth, Olli
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405086627
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405086627
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsitellään balalaikkamusiikin – ja erityisesti alkuperältään venäläisen kansansoittimen, balalaikan - popularisoimista Suomessa oppimateriaalin avulla. Opinnäytetyöhön kuuluu ensimmäinen suomenkielinen balalaikansoiton oppikirja. Opinnäytetyön alussa kerrotaan, mitä on balalaikkamusiikki ja miten se on tullut maahamme. Työssä tuodaan esiin myös ne esteet, jotka haittaavat balalaikansoiton harrastuksen leviämistä maassamme. Hyväksi keinoksi balalaikan suuremmalle esiin tulemiselle tässä työssä nähdään oppikirjan kirjoittaminen. Oppikirja ei perustu perinteiseen nuoteista lähtevään opetukseen, vaan lähtökohtana on soitin ja sen soittaminen, jota kuvaamaan tabulatuurinuottikirjoitus parhaiten soveltuu. Se mahdollistaa balalaikan monien tekniikoiden havainnollisen opettamisen kenelle tahansa. Oppikirjan lopullisena tarkoituksena on tehdä soittajasta luova ja itsenäinen balalaikansoittaja.
Opinnäytetyö perustuu pitkälliseen työhön. Tekijä on soittanut ja opettanut balalaikkaa 25 vuotta eri oppilaitoksissa Suomessa. Työssä käydään läpi nimenomaan aikuisopetukseen liittyviä seikkoja. Tekijä hankki lisää kokemusta ja tietoja balalaikansoiton opetuksessa nykyään käytettävästä opetusmateriaalista ja -metodeista Pietarissa vaihto-opiskelijana vv. 2012–2013. Konkreettista opetuskokemusta hän sai myös suomalaisyhteisöön perustamastaan aikuisten balalaikkayhtyeestä. Opinnäytetyön metodologista puolta esitellään luvussa, joka käsittelee toiminnallisen opinnäytetyön peruspiirteitä tämän työn kannalta.
Tärkeä huomio on ollut se, että soitettavaksi valitaan sellaisia sävelmiä ja sovituksia, jotka tuntuvat läheisiltä tai joilla on laajempaa käyttöä eli suomalaiselle soittajalle entuudestaan tuttuja sävelmiä. Tässäkin tapauksessa tabulatuurinuottikirjoitus tuntui toimivalta. Venäjän kielen taitoisena tekijä pääsi käsiksi myös moniin balalaikkamusiikin historian alkuperäislähteisiin. Toiveena on, että tämä työ auttaa uusia ihmisiä löytämään tiensä balalaikansoiton pariin ja on hyödyksi balalaikkamusiikin tutkimukselle tulevaisuudessa.
Opinnäytetyö perustuu pitkälliseen työhön. Tekijä on soittanut ja opettanut balalaikkaa 25 vuotta eri oppilaitoksissa Suomessa. Työssä käydään läpi nimenomaan aikuisopetukseen liittyviä seikkoja. Tekijä hankki lisää kokemusta ja tietoja balalaikansoiton opetuksessa nykyään käytettävästä opetusmateriaalista ja -metodeista Pietarissa vaihto-opiskelijana vv. 2012–2013. Konkreettista opetuskokemusta hän sai myös suomalaisyhteisöön perustamastaan aikuisten balalaikkayhtyeestä. Opinnäytetyön metodologista puolta esitellään luvussa, joka käsittelee toiminnallisen opinnäytetyön peruspiirteitä tämän työn kannalta.
Tärkeä huomio on ollut se, että soitettavaksi valitaan sellaisia sävelmiä ja sovituksia, jotka tuntuvat läheisiltä tai joilla on laajempaa käyttöä eli suomalaiselle soittajalle entuudestaan tuttuja sävelmiä. Tässäkin tapauksessa tabulatuurinuottikirjoitus tuntui toimivalta. Venäjän kielen taitoisena tekijä pääsi käsiksi myös moniin balalaikkamusiikin historian alkuperäislähteisiin. Toiveena on, että tämä työ auttaa uusia ihmisiä löytämään tiensä balalaikansoiton pariin ja on hyödyksi balalaikkamusiikin tutkimukselle tulevaisuudessa.