Pankkien yksityisasiakkailleen tarjoamat sijoitustuotteet ja -palvelut : OP-Pohjolan ja Lloyds Banking Groupin vertailu
Rättö, Mona (2014)
Rättö, Mona
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405219134
http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405219134
Tiivistelmä
Tämän tutkimustyyppisen opinnäytetyön tarkoituksena oli vertailla pankkien yksityisasiakkailleen tarjoamia sijoitustuotteita ja -palveluita Suomessa ja Isossa-Britanniassa ja ymmärtää, mistä eroavaisuudet johtuvat. Opinnäytetyö oli katsaus molempien maiden pankkitoimintaan sekä sijoituspalveluihin esimerkkiyritysten kautta. Suomalaisista pankeista esimerkiksi valittiin OP Pohjola ja brittiläisistä pankeista Lloyds Banking Group, sillä molempien pankkikonsernien asema omassa maassaan on riittävän samanlainen vertailun tekemiseksi.
Käytetty tutkimusmenetelmä oli laadullinen. Tutkimus toteutettiin keräämällä aineistoa esimerkiksi valittujen esimerkkiyritysten kotisivuilta, sillä ajantasaisin informaatio on saatavissa sieltä. Teoriatieto perustuu alan suomen- ja englanninkieliseen kirjallisuuteen sekä erilaisissa sähköisissä tietokannoissa julkaistuun materiaaliin.
Työssä kävi ilmi, että pankkien tarjoamissa palveluissa ja tuotteissa on jonkin verran eroja, jotka johtuvat varmasti osin lainsäädännöllisistä, mutta myös kulttuurisista eroista. Esimerkiksi OP-Pohjola tarjoaa asiakkailleen kattavat palvelut verkossa, kun taas Lloyds Banking Groupin asiakkaiden on asioitava konttorissa tai hoidettava sijoituksensa puhelimitse. Vertailun tuloksena havaittiin myös monia yhteneväisyyksiä sijoitustuotteiden ja -palveluiden tarjonnassa.
Käytetty tutkimusmenetelmä oli laadullinen. Tutkimus toteutettiin keräämällä aineistoa esimerkiksi valittujen esimerkkiyritysten kotisivuilta, sillä ajantasaisin informaatio on saatavissa sieltä. Teoriatieto perustuu alan suomen- ja englanninkieliseen kirjallisuuteen sekä erilaisissa sähköisissä tietokannoissa julkaistuun materiaaliin.
Työssä kävi ilmi, että pankkien tarjoamissa palveluissa ja tuotteissa on jonkin verran eroja, jotka johtuvat varmasti osin lainsäädännöllisistä, mutta myös kulttuurisista eroista. Esimerkiksi OP-Pohjola tarjoaa asiakkailleen kattavat palvelut verkossa, kun taas Lloyds Banking Groupin asiakkaiden on asioitava konttorissa tai hoidettava sijoituksensa puhelimitse. Vertailun tuloksena havaittiin myös monia yhteneväisyyksiä sijoitustuotteiden ja -palveluiden tarjonnassa.