New York ei unohda asiakasta : Asiakas ruokalistakehityksen resurssina
Viitanen, Veera (2014)
Viitanen, Veera
Tampereen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405229232
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405229232
Tiivistelmä
Asiakas on merkittävä suunnittelutyön resurssi, koska hänellä on usein selkeä käsitys siitä, mitä palvelun tarjoajan tulisi käyttäjän kannalta parantaa. Asiakkaan kommenteista voidaan löytää tärkeitä kehityskohteita ja reagoida nopeasti ongelmakohtiin. Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia ruokalistan kehittämisprosessia asiakaslähtöisyyden kautta. Tarkoitus oli eritellä organisaation tapoja luoda asiakassuhteita ja asiakkaan kanssa tehdyn yhteistyön merkitystä tuotekehityksessä. Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Pirkanmaan Osuuskaupan kanssa. Tutkimus toteutettiin ravintola New Yorkiin ja tavoitteena oli löytää asiakkaan kannalta konkreettisia kehityskohteita.
Ravintola New Yorkiin teetettyyn asiakastyytyväisyyskyselyyn vastasi kaikkiaan 238 henkilöä, joista 85% oli a la carte- asiakkaita ja 15% lounasasiakkaita. Kysely koski ruokalista uudistusta ja sen tarkoituksena oli saada konkreettista tietoa asiakkaiden toiveista ja odotuksista. Tutkimuksessa yhdistettiin laadullista tietoa määrälliseen. Tulosten analysointiin käytettiin Surveypal- ohjelmaa. Havainnollistamisessa apuna oli myös Microsoft Word ja Excel.
Asiakastyytyväisyyskyselyitä jaettiin yhteensä 400 kappaletta ja niistä saatiin takaisin 36 lounasasiakkailta ja 201 a la cartella asioineilta henkilöiltä. Tutkimuksen tuloksissa näkyy selkeä linja asiakkaiden mielipiteissä, jonka ansiosta tulokset ovat realistisia ja hyödyntämiskelpoisia. Nykypäivän trendien vaikutus välittyy vastaajien odotuksissa ja kommenteissa. Parasta nykyisessä ruokalistassa sanotaan olevan monipuolisuus, selkeys ja hampurilaisvaihtoehdot. Toiveissa uutta listaa koskien mainitaan useaan otteeseen juustokakun, pastaruokien ja kasvisvaihtoehtojen lisääminen listalle.
Ravintola New Yorkiin teetettyyn asiakastyytyväisyyskyselyyn vastasi kaikkiaan 238 henkilöä, joista 85% oli a la carte- asiakkaita ja 15% lounasasiakkaita. Kysely koski ruokalista uudistusta ja sen tarkoituksena oli saada konkreettista tietoa asiakkaiden toiveista ja odotuksista. Tutkimuksessa yhdistettiin laadullista tietoa määrälliseen. Tulosten analysointiin käytettiin Surveypal- ohjelmaa. Havainnollistamisessa apuna oli myös Microsoft Word ja Excel.
Asiakastyytyväisyyskyselyitä jaettiin yhteensä 400 kappaletta ja niistä saatiin takaisin 36 lounasasiakkailta ja 201 a la cartella asioineilta henkilöiltä. Tutkimuksen tuloksissa näkyy selkeä linja asiakkaiden mielipiteissä, jonka ansiosta tulokset ovat realistisia ja hyödyntämiskelpoisia. Nykypäivän trendien vaikutus välittyy vastaajien odotuksissa ja kommenteissa. Parasta nykyisessä ruokalistassa sanotaan olevan monipuolisuus, selkeys ja hampurilaisvaihtoehdot. Toiveissa uutta listaa koskien mainitaan useaan otteeseen juustokakun, pastaruokien ja kasvisvaihtoehtojen lisääminen listalle.