BM-matalapalkin piilokonsoliliitos : Lujuuslaskenta ja koesuunnittelu
Järvinen, Visa (2014)
Järvinen, Visa
Savonia-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405269868
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405269868
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tarkasteltiin uudentyyppistä elementtiliitosta, jossa matalapalkki tukeutuu pilarikonsolin varaan lovipääliitoksella. Työn toimeksiantajana oli liitoksen suunnitellut Insinööritoimisto SRT Oy, ja työn tilaajana Betonimestarit Oy. Tavoitteena oli laskea liitoksen murtokuormituskestävyys mahdollisimman tarkasti ja suunnitella
liitoksen koestamiseksi tarvittava koejärjestely sekä koekappaleet. Lisäksi tarkoituksena oli suorittaa murtokuormituskokeet sekä analysoida niiden tulokset.
Liitoksen kuormituskestävyys laskettiin vertailun vuoksi sekä vanhan B4 betoninormin mukaan Runko-BES mukaisella tarkastelulla, että käyttämällä eurokoodimitoituksen mukaista ristikkomallitarkastelua. Ristikkomallitarkastelussa käytettiin apuna CAST (Computer Aided Strut- and-Tie)-ohjelmistoa. Savonia-ammattikorkeakoulun betonilaboratoriossa tapahtuvaa kuormituskoetta varten suunniteltiin tarvittavat koekappaleet, kokeen aikana tehtävät
mittaukset ja itse kuormituskokeen läpivienti. Koekappaleet mitoitettiin kestämään kokeessa niihin aiheutuvat rasitukset, ja koekappaleiden suunnitelmat piirrettiin AutoCAD LT-ohjelmistolla. Joitain muutoksia alkuperäisiin piirustuksiin jouduttiin tekemään vielä koekappaleiden valmistuksen aikana.
Elementtitehtaan työtilanteen vuoksi koekappaleita ei ehditty valaa aikataulun mukaisesti, joten murtokuormituskokeiden
suorittaminen ja tulosten analysointi rajautui pois tämän opinnäytetyön aihepiiristä. Liitoksen kestävyyden todettiin sekä vanhan betoninormin että eurokoodin mukaan laskettuna olevan noin 400 kN. Koska liitos on huomattavasti erilainen kuin aiemmin käytetyt, tulee käytetyistä tarkasteluista saatuihin tuloksiin suhtautua varauksin. Rakenteen lopullinen toiminta, murtokestävyys sekä käyttökelpoisuus selviävät vasta lopullisissa kuormituskokeissa.
liitoksen koestamiseksi tarvittava koejärjestely sekä koekappaleet. Lisäksi tarkoituksena oli suorittaa murtokuormituskokeet sekä analysoida niiden tulokset.
Liitoksen kuormituskestävyys laskettiin vertailun vuoksi sekä vanhan B4 betoninormin mukaan Runko-BES mukaisella tarkastelulla, että käyttämällä eurokoodimitoituksen mukaista ristikkomallitarkastelua. Ristikkomallitarkastelussa käytettiin apuna CAST (Computer Aided Strut- and-Tie)-ohjelmistoa. Savonia-ammattikorkeakoulun betonilaboratoriossa tapahtuvaa kuormituskoetta varten suunniteltiin tarvittavat koekappaleet, kokeen aikana tehtävät
mittaukset ja itse kuormituskokeen läpivienti. Koekappaleet mitoitettiin kestämään kokeessa niihin aiheutuvat rasitukset, ja koekappaleiden suunnitelmat piirrettiin AutoCAD LT-ohjelmistolla. Joitain muutoksia alkuperäisiin piirustuksiin jouduttiin tekemään vielä koekappaleiden valmistuksen aikana.
Elementtitehtaan työtilanteen vuoksi koekappaleita ei ehditty valaa aikataulun mukaisesti, joten murtokuormituskokeiden
suorittaminen ja tulosten analysointi rajautui pois tämän opinnäytetyön aihepiiristä. Liitoksen kestävyyden todettiin sekä vanhan betoninormin että eurokoodin mukaan laskettuna olevan noin 400 kN. Koska liitos on huomattavasti erilainen kuin aiemmin käytetyt, tulee käytetyistä tarkasteluista saatuihin tuloksiin suhtautua varauksin. Rakenteen lopullinen toiminta, murtokestävyys sekä käyttökelpoisuus selviävät vasta lopullisissa kuormituskokeissa.