YRITYSYHTEISTYÖ KOULUTUSKUNTAYHTYMÄSSÄ
Niska, Lauri (2010)
Niska, Lauri
Savonia-ammattikorkeakoulu
2010
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002172306
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002172306
Tiivistelmä
Ylä-Savon koulutuskuntayhtymällä ei ole toimivaa asiakkuudenhallintajärjestelmää eikä riittävästi tietoa alueen yritysten koulutustarpeista. Tämän insinöörityön aiheena oli tutkia asiakkuudenhallintajärjestelmän toimivuutta ja hyötyjä maarakennuksen näkökulmasta Ylä-Savon ammattiopistolle sekä selvittää kuljetus- ja maarakennusyritysten koulutustarpeita.
Tietoa asiakkuudenhallintajärjestelmästä kerättiin tutkimalla alan verkkodokumentteja ja käyttämällä järjestelmää konkreettisesti. Lisäksi tässä insinöörityössä tehtiin tutkimus kymmenelle Kuopion alueella toimivalle kuljetus- ja maarakennusyrityksille. Tutkimuksessa selvitettiin yritysten koulutustarpeita johtajien näkökulmasta ja heidän toiveita yhteydenpidosta Ylä-Savon ammattiopiston kanssa.
Insinöörityön tuloksena syntyi arvokasta tietoa alueen yrityselämän koulutustarpeista ja heidän toiveistaan yhteydenpidon kehittämiseksi. Yritysten keskeisimmäksi tarpeeksi nousi työntekijöiden kouluttaminen ammattipätevyyteen. Yhteydenpidon osalta yritykset toivat esille henkilökohtaisemman kanssakäymisen toiveen. Tulevaisuudessa Ylä-Savon ammattiopisto voi hyödyntää saatuja tietoja koulutusten suunnittelussa ja yritysyhteistyön kehittämisessä. Tämä insinöörityö auttaa myös ymmärtämään asiakkuudenhallinnan tärkeyden yritysyhteistyön kehittämisessä ja helpottaa motivointia järjestelmän käyttöön.
Tietoa asiakkuudenhallintajärjestelmästä kerättiin tutkimalla alan verkkodokumentteja ja käyttämällä järjestelmää konkreettisesti. Lisäksi tässä insinöörityössä tehtiin tutkimus kymmenelle Kuopion alueella toimivalle kuljetus- ja maarakennusyrityksille. Tutkimuksessa selvitettiin yritysten koulutustarpeita johtajien näkökulmasta ja heidän toiveita yhteydenpidosta Ylä-Savon ammattiopiston kanssa.
Insinöörityön tuloksena syntyi arvokasta tietoa alueen yrityselämän koulutustarpeista ja heidän toiveistaan yhteydenpidon kehittämiseksi. Yritysten keskeisimmäksi tarpeeksi nousi työntekijöiden kouluttaminen ammattipätevyyteen. Yhteydenpidon osalta yritykset toivat esille henkilökohtaisemman kanssakäymisen toiveen. Tulevaisuudessa Ylä-Savon ammattiopisto voi hyödyntää saatuja tietoja koulutusten suunnittelussa ja yritysyhteistyön kehittämisessä. Tämä insinöörityö auttaa myös ymmärtämään asiakkuudenhallinnan tärkeyden yritysyhteistyön kehittämisessä ja helpottaa motivointia järjestelmän käyttöön.