Sisäisen päivittäisviestinnän kehittäminen Ison Omenan Ravintolamaailmassa
Heiskanen, Mari (2014)
Heiskanen, Mari
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405219021
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405219021
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön toimeksiantaja oli Espoossa sijaitsevan kauppakeskus Ison Omenan Ravintolamaailma, joka on yksi HOK-Elanto Liiketoiminta Oy:n toimipisteistä. Työn tavoitteena oli kehittää työntekijän ja esimiehen välistä päivittäisviestintää. Työn tuotoksena koottiin toimeksiantajalle työntekijän näkemyksiin perustuva muistilista esimiehelle päivittäisviestinnän tärkeistä kohdista. Opinnäytetyön tarkoituksena oli yhdenmukaistaa esimiesten toimintatapoja päivittäisviestinnässä.
Opinnäytetyön viitekehys muodostui sisäisen viestinnän vuorovaikutusprosessin osista, toimeksiantajan näkemyksestä päivittäisviestintään sekä esimiestyön merkityksestä sisäisessä viestinnässä. Viitekehyksen avulla luotiin teoreettinen pohja kehittämisen lähtökohdaksi.
Kehittämismenetelmäksi valittiin teemahaastattelu. Haastattelu tehtiin seitsemälle Ison Omenan Ravintolamaailman työntekijälle. Haastatteluaineisto analysoitiin ja sen tuloksien pohjalta luotiin työn tuotoksena muistilista esimiehelle.
Keskeisimpinä työn tuloksina esiin nousi kasvokkain tapahtuvan viestinnän tärkeys. Päivittäis-viestinnän toivottiin olevan esimiehen ja työntekijän välillä kasvokkain tapahtuvaa. Muita viestintäkanavia, kuten ilmoitustauluja ja sähköpostia toivottiin käytettävän vain pidemmällä aikavälillä viestittäviin asioihin ja viestintään vuorojen välillä. Ilmoitustaulujen toivottiin olevan mahdollisimman selkeitä. Tämän työn kehittämisehdotukset koskevatkin ilmoitustaulujen kehittämistä. Jokaiselle osastolla tulisi olla päiväkohtainen ilmoitustaulu, johon kaikki uudet tiedot laitetaan aina samalle kohdalle. Isoja ilmoitustauluja tulee selkeyttää sekä päivittää aktiivisemmin. Työntekijöille oli tärkeää, että uusi työntekijä perehdytetään alusta asti huolellisesti ja loogisesti olemassa olevan materiaalin pohjalta. Esimieheltä toivottiin enemmän palautetta, niin positiivista kuin aktiivista alisuorituksiin puuttumista.
Työn tulokset sisäisestä päivittäisviestinnästä kiteytettiin esimiehen muistilistaksi. Muistilista sisälsi esimerkiksi lauseita: ”henkilökohtaisesti asioista keskusteleminen menee parhaiten perille – vältä passiivisia lappuja seinällä”, ”toimi itse hyvänä esimerkkinä ja luo tekemisen meininkiä” sekä ”pidä Ravintolamaailman yhteiset pelisäännöt kirkkaana mielessä ja välitä myös muiden osastojen tekemisestä”.
Opinnäytetyön viitekehys muodostui sisäisen viestinnän vuorovaikutusprosessin osista, toimeksiantajan näkemyksestä päivittäisviestintään sekä esimiestyön merkityksestä sisäisessä viestinnässä. Viitekehyksen avulla luotiin teoreettinen pohja kehittämisen lähtökohdaksi.
Kehittämismenetelmäksi valittiin teemahaastattelu. Haastattelu tehtiin seitsemälle Ison Omenan Ravintolamaailman työntekijälle. Haastatteluaineisto analysoitiin ja sen tuloksien pohjalta luotiin työn tuotoksena muistilista esimiehelle.
Keskeisimpinä työn tuloksina esiin nousi kasvokkain tapahtuvan viestinnän tärkeys. Päivittäis-viestinnän toivottiin olevan esimiehen ja työntekijän välillä kasvokkain tapahtuvaa. Muita viestintäkanavia, kuten ilmoitustauluja ja sähköpostia toivottiin käytettävän vain pidemmällä aikavälillä viestittäviin asioihin ja viestintään vuorojen välillä. Ilmoitustaulujen toivottiin olevan mahdollisimman selkeitä. Tämän työn kehittämisehdotukset koskevatkin ilmoitustaulujen kehittämistä. Jokaiselle osastolla tulisi olla päiväkohtainen ilmoitustaulu, johon kaikki uudet tiedot laitetaan aina samalle kohdalle. Isoja ilmoitustauluja tulee selkeyttää sekä päivittää aktiivisemmin. Työntekijöille oli tärkeää, että uusi työntekijä perehdytetään alusta asti huolellisesti ja loogisesti olemassa olevan materiaalin pohjalta. Esimieheltä toivottiin enemmän palautetta, niin positiivista kuin aktiivista alisuorituksiin puuttumista.
Työn tulokset sisäisestä päivittäisviestinnästä kiteytettiin esimiehen muistilistaksi. Muistilista sisälsi esimerkiksi lauseita: ”henkilökohtaisesti asioista keskusteleminen menee parhaiten perille – vältä passiivisia lappuja seinällä”, ”toimi itse hyvänä esimerkkinä ja luo tekemisen meininkiä” sekä ”pidä Ravintolamaailman yhteiset pelisäännöt kirkkaana mielessä ja välitä myös muiden osastojen tekemisestä”.
