Yrittäjänä olemisen haasteellisuus ja talouden ymmärtäminen
Rosendahl, Jake (2014)
Rosendahl, Jake
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052810822
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052810822
Tiivistelmä
Porvoolaisen matkailualan yrittäjän tarkoituksena on laajentaa yritystoimintaansa ostamalla toinen yritys. Kokemusta yrittäjänä olemisesta hänelle on kertynyt kahden vuoden ajalta. Ostettava yritys on Porvoossa vuodesta 1991 lähtien toiminut elintarvikekioski. Yrityksen hankkiminen ja sen hoitaminen kilpailulla ja valvotulla alalla on erittäin haasteellista.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on perehdyttää yrityksen ostaja siihen, mitä hänen tulee huomioida ostaessaan yritystä sekä mitä vaatimuksia muun muassa yhteiskunta asettaa yrittäjälle. Työn selkeä painopiste on yrityksen talouden ymmärtämisessä ja sen analysoimisessa.
Työ toteutettiin kvalitatiivisena tutkimusproduktina, jonka tuloksena syntyi tämä asiakirja. Teoriaan vaikutti vahvasti saatavilla oleva kirjallisuus aiheesta, sekä opinnäytetyön tekijän objektiiviset havainnot suomalaisesta pk-yrittäjyydestä. Tutkimus toteutettiin ostajan tapaamisella ja hänen näkemyksiinsä perehtymällä. Tarkemman kuvan yrityksestä antoi haastattelu, joka tehtiin elintarvikekioskia myyvälle henkilölle.
Työn tuloksena selvisi, että elintarvikekioski on hyvässä taloudellisessa tilassa oleva yritys, jolla on persoonallinen ja valtavirrasta poikkeava tapa toimia yrityksenä. Selkeänä haasteena kioskin toiminnassa ovat suomalaisen yhteiskunnan asettamat tarkat valvontaan liittyvät vaatimukset, jotka tuovat lisää työtä yrittäjän arkeen.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on perehdyttää yrityksen ostaja siihen, mitä hänen tulee huomioida ostaessaan yritystä sekä mitä vaatimuksia muun muassa yhteiskunta asettaa yrittäjälle. Työn selkeä painopiste on yrityksen talouden ymmärtämisessä ja sen analysoimisessa.
Työ toteutettiin kvalitatiivisena tutkimusproduktina, jonka tuloksena syntyi tämä asiakirja. Teoriaan vaikutti vahvasti saatavilla oleva kirjallisuus aiheesta, sekä opinnäytetyön tekijän objektiiviset havainnot suomalaisesta pk-yrittäjyydestä. Tutkimus toteutettiin ostajan tapaamisella ja hänen näkemyksiinsä perehtymällä. Tarkemman kuvan yrityksestä antoi haastattelu, joka tehtiin elintarvikekioskia myyvälle henkilölle.
Työn tuloksena selvisi, että elintarvikekioski on hyvässä taloudellisessa tilassa oleva yritys, jolla on persoonallinen ja valtavirrasta poikkeava tapa toimia yrityksenä. Selkeänä haasteena kioskin toiminnassa ovat suomalaisen yhteiskunnan asettamat tarkat valvontaan liittyvät vaatimukset, jotka tuovat lisää työtä yrittäjän arkeen.