Jäsenseurojen työntekijöiden kokemukset Salibandyliiton palvelutoiminnasta
Liljenbäck, Jere (2014)
Liljenbäck, Jere
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2014
Creative Commons Attribution-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052910870
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052910870
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia jäsenseurojen työntekijöiden kokemuksia suomen salibandyliiton (SSBL) palvelutoiminnasta. Lisäksi tutkimuksessa kerättiin mielipiteitä SSBL:n tiedottamisesta ja viestinnästä sekä palvelun laadun osatekijöistä.
Työ toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Tiedonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Haastatteluita tehtiin kymmenen kappaletta vuoden 2013 syys-joulukuun aikana. Kaikilta SSBL:n toimialueilta vastasi vähintään yksi haastateltava. Haastateltavat olivat salibandyseurojen työntekijöitä.
Salibandy jalostui 1980- luvulla opiskelijapiireissä hyvin suositusta sählystä. Suomen Salibandyliitto perustettiin vuonna 1985. Tällä hetkellä salibandy on Suomen suosituin joukkuepalloilulaji aikuisväestön harrastuksena ja lisenssipelaajia lajilla on yli 50 000. Vuonna 2103 SSBL:n puheenjohtaja ilmoitti tavoitteeksi olla Suomen johtava urheilun palveluorganisaatio. Tutkimus tehtiin yhteistyössä SSBL:n kanssa, tukien puheenjohtajan linjausta.
Tutkimuksen tulosten mukaan liiton työntekijät kuuntelevat seuroja lähes aina hyvin, mutta ymmärtäminen on pääosin heikkoa ja osittain vaihtelevaa sekä henkilöstä riippuvaista. Sarjoista tiedottamisessa koettiin yleisellä tasolla tai joiltakin osin kehitettävää kuuden vastaajan mielestä kymmenestä.
Tutkimus paljasti haastateltavien kokeneen palvelun laadussa suuria eroja SSBL:n työntekijöiden välillä. Peräti seitsemän haastateltavaa koki reagointialttiuden olevan työntekijästä riippuvaa. Tästä voidaan päätellä liiton yhtenäisessä linjassa olevan vielä kehitettävää. Eniten vastaajat nostivat kysymättä esille kritiikkiä olosuhdeasioista ja toiseksi eniten valmennuskoulutuksista. Millaista palautetta olisikaan saatu jos haastattelija olisi kysynyt jokaiselta näistä asioista? Organisaatiouudistus oli haastatteluita tehdessä vasta alkamassa, jatkotutkimuksissa voitaisiinkin selvittää miten palvelu tulee muuttumaan kun uudistus saadaan valmiiksi.
Työ toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Tiedonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Haastatteluita tehtiin kymmenen kappaletta vuoden 2013 syys-joulukuun aikana. Kaikilta SSBL:n toimialueilta vastasi vähintään yksi haastateltava. Haastateltavat olivat salibandyseurojen työntekijöitä.
Salibandy jalostui 1980- luvulla opiskelijapiireissä hyvin suositusta sählystä. Suomen Salibandyliitto perustettiin vuonna 1985. Tällä hetkellä salibandy on Suomen suosituin joukkuepalloilulaji aikuisväestön harrastuksena ja lisenssipelaajia lajilla on yli 50 000. Vuonna 2103 SSBL:n puheenjohtaja ilmoitti tavoitteeksi olla Suomen johtava urheilun palveluorganisaatio. Tutkimus tehtiin yhteistyössä SSBL:n kanssa, tukien puheenjohtajan linjausta.
Tutkimuksen tulosten mukaan liiton työntekijät kuuntelevat seuroja lähes aina hyvin, mutta ymmärtäminen on pääosin heikkoa ja osittain vaihtelevaa sekä henkilöstä riippuvaista. Sarjoista tiedottamisessa koettiin yleisellä tasolla tai joiltakin osin kehitettävää kuuden vastaajan mielestä kymmenestä.
Tutkimus paljasti haastateltavien kokeneen palvelun laadussa suuria eroja SSBL:n työntekijöiden välillä. Peräti seitsemän haastateltavaa koki reagointialttiuden olevan työntekijästä riippuvaa. Tästä voidaan päätellä liiton yhtenäisessä linjassa olevan vielä kehitettävää. Eniten vastaajat nostivat kysymättä esille kritiikkiä olosuhdeasioista ja toiseksi eniten valmennuskoulutuksista. Millaista palautetta olisikaan saatu jos haastattelija olisi kysynyt jokaiselta näistä asioista? Organisaatiouudistus oli haastatteluita tehdessä vasta alkamassa, jatkotutkimuksissa voitaisiinkin selvittää miten palvelu tulee muuttumaan kun uudistus saadaan valmiiksi.