Matkanjärjestäjien kulttuurivastuullisuus : kulttuurisensitiivinen matkailu osana kulttuurivastuullisuuden parantamista
Pyysilta, Petri (2022)
Pyysilta, Petri
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022090719954
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022090719954
Tiivistelmä
Matkailu on yksi maailman tärkeimmistä taloudellisista sektoreista. Tutkimusten mukaan kulttuurien kokeminen on tärkeimpiä matkustusmotiiveja suomalaisille vapaa-ajan matkustajille. Vastuullisuus on nykyisin tärkeä osa yritysten toimintaa ja markkinointia, mutta kulttuurista näkökulmaa ei ole nostettu esiin Suomessa toimivien matkanjärjestäjien markkinoinnissa. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten matkanjärjestäjien ulkomailla työskentelevä henkilökunta ymmärtää kulttuurivastuullisuuden ja mitä toimenpiteitä kulttuurivastuullisuuden parantamiseksi matkanjärjestäjien toiminnassa tehdään. Tarkoituksena oli kulttuurisensitiivisen matkailun teorioita hyödyntämällä parantaa matkanjärjestäjien kulttuurivastuullisuutta. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla matkanjärjestäjien ulkomaan organisaatiossa työskentelevää henkilökuntaa. Haastattelut toteutettiin syvähaastatteluina. Tutkimustulokset muodostettiin sisällönanalyysilla. Tulosten selkeyttämiseksi aineistoa myös kvantifioitiin osittain. Sisällönanalyysissa syntyi yhdeksän yhdistävää luokkaa. Syntyneitä yhdistyviä luokkia verrattiin kulttuurisensitiivisen matkailun tiekarttaan. Vertaamalla saatiin selville osa-alueet joissa matkanjärjestäjät toimivat tiekartan mukaisesti, ja ne osa-alueet jotka vaativat parannusta. Parantamalla puutteellisia osa-alueita matkanjärjestäjät voisivat parantaa kulttuurivastuullisuuttaan. Tutkimuksessa selvisi, että kulttuurivastuullisuus oli terminä tuntematon, joskin sen merkitys ymmärrettiin melko hyvin. Tutkimuksessa selvisi, että matkanjärjestäjät voisivat parantaa kulttuurivastuullisuuttaan lisäämällä yhteistyötä, ottamalla toiminnassa enemmän huomioon paikallisten asukkaiden mielipiteitä, korostamalla henkilökunnalle omien sekä yrityksen arvojen tärkeyttä, päivittämällä retkiohjelmaa useammin ja kiinnittämällä huomiota henkilökunnan koulutukseen erityisesti kulttuurivastuullisuudessa. Johtopäätöksenä luotiin seitsemän pääkohtaa sisältävät parannusehdotukset, jotka ovat kaikkien matkanjärjestäjien hyödynnettävissä. Parannusehdotusten pääkohdat ovat termin tunnettuus, yhteistyö, paikallisten toiveet ja odotukset, arvot, retkiohjelmat, koulutus sekä läpinäkyvyys. Matkanjärjestäjien kulttuurivastuullisuuden tutkimuksen kehittelymahdollisuutena olisi rajata tutkimus tiettyyn matkakohteeseen, matkanjärjestäjään tai kohdetoimintaan, tai tutkia tarkemmin esitettyjä kehitysehdotuksia.