Verkkokaupan tarjooman suunnittelu muotoiluajattelun keinoin
Helenius, Eija (2022)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022091320122
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022091320122
Tiivistelmä
Kiinnostus kotiviljelyä kohtaan on noussut huomattavasti viime vuosien aikana. Ihmiset hakevat yhä enemmän elämyksiä ja mielihyvää kotona kasvatettavien hyötyvihannesten viljelystä. Lisäksi kesäkukkien ja perennojen kasvatus kiinnostaa aiempaa useampia.
Opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella kotiviljelyyn erikoistuneen verkkokaupan tarjooma muotoiluajattelun keinoja hyödyntäen. Pääsegmenttinä olivat ensimmäistä kertaa kotiviljelyä harkitsevat asiakkaat.
Opinnäytetyön tietoperusta rakennettiin tukemaan asiakaslähtöistä tarjoomasuunnittelua, missä tavoitellaan erityisen suurta lisäarvon tuottamista asiakkaille. Työssä perehdyttiin muotoiluajatteluun pohjautuvaan suunnitteluprosessiin ja sen hyödyntämiseen tarjoomaa suunniteltaessa.
Opinnäytetyö oli toiminnallinen kehitystyö, jonka osana käytettiin kvalitatiivisia ja kvantitatiivisia tutkimusmenetelmiä. Työn pohjatietojen keräämiseksi toteutettiin sähköinen kyselytutkimus Webropol-työkalun avulla. Tämän pohjalta muodostettiin kolme eri asiakastyyppiä, joille kehitettiin heitä mahdollisimman hyvin palveleva tuotekokonaisuus. Tuotteiden ja tarjooman suunnitelmaa testattiin verkkokaupan prototyypin avulla. Testauksen yhteydessä asiakkaita haastateltiin tuotteiden ja tarjooman soveltuvuuden osalta.
Työn tulosten perusteella verkkokaupan tarjooman ja tuotteiden testaaminen muotoiluajatteluun pohjautuvan prosessin avulla koettiin erittäin toimivaksi kehitysmalliksi. Testaajilta saadun palautteen perusteella verkkokaupalle suositeltiin seuraavia testattavia tuotekokonaisuuksia, joiden avulla lopullista tarjoomaa voidaan lähteä suunnittelemaan.
Opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella kotiviljelyyn erikoistuneen verkkokaupan tarjooma muotoiluajattelun keinoja hyödyntäen. Pääsegmenttinä olivat ensimmäistä kertaa kotiviljelyä harkitsevat asiakkaat.
Opinnäytetyön tietoperusta rakennettiin tukemaan asiakaslähtöistä tarjoomasuunnittelua, missä tavoitellaan erityisen suurta lisäarvon tuottamista asiakkaille. Työssä perehdyttiin muotoiluajatteluun pohjautuvaan suunnitteluprosessiin ja sen hyödyntämiseen tarjoomaa suunniteltaessa.
Opinnäytetyö oli toiminnallinen kehitystyö, jonka osana käytettiin kvalitatiivisia ja kvantitatiivisia tutkimusmenetelmiä. Työn pohjatietojen keräämiseksi toteutettiin sähköinen kyselytutkimus Webropol-työkalun avulla. Tämän pohjalta muodostettiin kolme eri asiakastyyppiä, joille kehitettiin heitä mahdollisimman hyvin palveleva tuotekokonaisuus. Tuotteiden ja tarjooman suunnitelmaa testattiin verkkokaupan prototyypin avulla. Testauksen yhteydessä asiakkaita haastateltiin tuotteiden ja tarjooman soveltuvuuden osalta.
Työn tulosten perusteella verkkokaupan tarjooman ja tuotteiden testaaminen muotoiluajatteluun pohjautuvan prosessin avulla koettiin erittäin toimivaksi kehitysmalliksi. Testaajilta saadun palautteen perusteella verkkokaupalle suositeltiin seuraavia testattavia tuotekokonaisuuksia, joiden avulla lopullista tarjoomaa voidaan lähteä suunnittelemaan.