Mås Collective : design-kollektiivin identiteetti ja brändäys
Jansson, Joonas (2014)
Jansson, Joonas
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060211288
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060211288
Tiivistelmä
Tein opinnäytetyönä visuaalisen identiteetin perusteilla olevalle suomalaiselle muotoiluun, graafiseen suunnitteluun ja valokuvaukseen keskittyvälle design-kollektiiville nimeltä Mås Collective. Tavoitteenani oli luoda huomiota herättävä ja erottuva, mutta myös yhtenäinen ja tyylikäs ilme.
Kokonaisuudessaan projektiin kuului visuaalisen identiteetin lisäksi kollektiivin konseptin, toimintaperiaatteiden, arvojen ja merkityksen määrittely. Näiden pohjalta lähdin luomaan visuaalista identiteettiä, johon kuuluu logotyyppi ja tunnus, väripaletin ja typografian määrittely, graafisten elementtien luominen, sekä kuvallisen maailman, internetsivujen, erilaisten painomateriaalien ja sosiaalisen median presenssin suunnittelu.
Kirjallinen osuus on prosessikuvaus projektista ja tehdyistä ratkaisuista. Tutkin, miten uusi tyhjästä aloittava design-kollektiivi voi identiteettisuunnittelun ja brändäyksen keinoin parantaa erottuvuuttaan ja saavuttaa tunnistettavuutta markkinoilla ja sitä kautta luoda jäsenilleen nimeä alalla.
Tämän opinnäytetyön tekstiosuuden alkupuolella keskityn avaamaan brändäyksen, identiteetin määrittelyn ja visuaalisen identiteetin suunnittelun perusperiaatteita. Työn loppupuolella kerron, miksi päädyin valitsemiini ratkaisuihin Mås Collectiven visuaalisesa identiteetissä. Peilaan omia ratkaisujani alkupuolella avaamiini lainalaisuuksiin.
Kokonaisuudessaan projektiin kuului visuaalisen identiteetin lisäksi kollektiivin konseptin, toimintaperiaatteiden, arvojen ja merkityksen määrittely. Näiden pohjalta lähdin luomaan visuaalista identiteettiä, johon kuuluu logotyyppi ja tunnus, väripaletin ja typografian määrittely, graafisten elementtien luominen, sekä kuvallisen maailman, internetsivujen, erilaisten painomateriaalien ja sosiaalisen median presenssin suunnittelu.
Kirjallinen osuus on prosessikuvaus projektista ja tehdyistä ratkaisuista. Tutkin, miten uusi tyhjästä aloittava design-kollektiivi voi identiteettisuunnittelun ja brändäyksen keinoin parantaa erottuvuuttaan ja saavuttaa tunnistettavuutta markkinoilla ja sitä kautta luoda jäsenilleen nimeä alalla.
Tämän opinnäytetyön tekstiosuuden alkupuolella keskityn avaamaan brändäyksen, identiteetin määrittelyn ja visuaalisen identiteetin suunnittelun perusperiaatteita. Työn loppupuolella kerron, miksi päädyin valitsemiini ratkaisuihin Mås Collectiven visuaalisesa identiteetissä. Peilaan omia ratkaisujani alkupuolella avaamiini lainalaisuuksiin.
