Opettajan selviytymisen keinoja muuttuvassa oppimisympäristössä
Kavala, Asko; Kuosa, Markku; Lindström, Stefan (2014)
Kavala, Asko
Kuosa, Markku
Lindström, Stefan
Tampereen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052910889
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052910889
Tiivistelmä
Lähtökohtamme tässä työssä on, että rooli on opettajan yksi tärkeimmistä työvälineistä, ja näin opettaja toimiessaan eri oppimisympäristöissä menestyy ja tuottaa parasta opetusta roolinsa kautta. Päämääränä tässä työssä on löytää apukeinoja ja niitä lähteitä ja foorumeita joista opettaja saa tukea rooliensa näkemiseen, kehittämiseen ja niissä viihtymiseen.
Tämän kehittämishankeen tarkoituksena on perehtyä opettajan rooleja käsittelevään kirjallisuuteen, tutkimuksiin sekä valottaa opettajan rooleihin liittyviä näkökulmia. Tarkoituksena on lisäksi kartoittaa tämän päivän muuttuneen opettajuuden toimintaympäristöjä ja välineitä kuten internet ja sosiaalinen media.
Perinteisesti opettaja on ollut tietoa jakava yksinpuhuja luokkahuoneessa ja oppilaat ovat olleet lähinnä passiivisia tiedon vastaanottajia. Tällainen yksinpuhuminen on myöhemmin todettu jopa tehottomaksi opettamisen muodoksi ja siksi opettajan tulisikin osata ottaa oma roolinsa luokassa. Rooliaan tehdessä opettajan tulee osata huomioida oppilaiden erilaisuus, oppilaiden edistyneisyys ja millainen tietopohja heillä on opetettavasta aihealueesta.
Opettajan tulisi osata olla luokan johtaja, tarkkailija ja vastuunottaja, mutta hänen tulisi myös osata antaa oppilailleen vastuuta ja mahdollisuuksia. Opettaja voi toimia luokassa puheenjohtajana, joka jakaa puheenvuorot ja ylläpitää järjestystä, mutta antaa oppilaiden keskustella aiheesta ja kannustaa heitä pohtimaan asioita eri näkökulmista.
Luopuessaan yksinpuhuvan johtajan roolista opettajan on kuitenkin muistettava, että hänellä on koko ajan päävastuu opetuksesta. Opettajan pitäisi kyetä myös olemaan ilmapiirin luoja luokkahuoneessa. Opettajan tulee osata huomioida erilaisten oppilaiden roolit ryhmässä ja huomioida, kuinka ryhmän johtajatyypit käyttävät valtaa, jotta hän voi tarvittaessa ohjata luokan työskentelemään tasa-arvoisemman vuorovaikutuksen kautta.
Muuttuvassa oppimisympäristössä oppiminen tapahtuu yhä enenevässä määrin luokkahuoneen ulkopuolella. Opetus on voimakkaasti siirtynyt verkkoon ja käyttämään verkkomaailman työkaluja. Lisäksi internet ja kaikki muu verkossa tapahtuva viihde ja tiedonvälitys kilpailevat oppijan ajasta ja muuttavat ihmistä. Laajasti ottaen oppimisympäristönä on nyt koko maailma. Tämä asettaa uusia haasteita opettajuuteen ja opetukseen ja opettajan on oman persoonansa lisäksi etsittävä erilaisia aineettomia työkaluja selvitäkseen työssään.
Tämän kehittämishankeen tarkoituksena on perehtyä opettajan rooleja käsittelevään kirjallisuuteen, tutkimuksiin sekä valottaa opettajan rooleihin liittyviä näkökulmia. Tarkoituksena on lisäksi kartoittaa tämän päivän muuttuneen opettajuuden toimintaympäristöjä ja välineitä kuten internet ja sosiaalinen media.
Perinteisesti opettaja on ollut tietoa jakava yksinpuhuja luokkahuoneessa ja oppilaat ovat olleet lähinnä passiivisia tiedon vastaanottajia. Tällainen yksinpuhuminen on myöhemmin todettu jopa tehottomaksi opettamisen muodoksi ja siksi opettajan tulisikin osata ottaa oma roolinsa luokassa. Rooliaan tehdessä opettajan tulee osata huomioida oppilaiden erilaisuus, oppilaiden edistyneisyys ja millainen tietopohja heillä on opetettavasta aihealueesta.
Opettajan tulisi osata olla luokan johtaja, tarkkailija ja vastuunottaja, mutta hänen tulisi myös osata antaa oppilailleen vastuuta ja mahdollisuuksia. Opettaja voi toimia luokassa puheenjohtajana, joka jakaa puheenvuorot ja ylläpitää järjestystä, mutta antaa oppilaiden keskustella aiheesta ja kannustaa heitä pohtimaan asioita eri näkökulmista.
Luopuessaan yksinpuhuvan johtajan roolista opettajan on kuitenkin muistettava, että hänellä on koko ajan päävastuu opetuksesta. Opettajan pitäisi kyetä myös olemaan ilmapiirin luoja luokkahuoneessa. Opettajan tulee osata huomioida erilaisten oppilaiden roolit ryhmässä ja huomioida, kuinka ryhmän johtajatyypit käyttävät valtaa, jotta hän voi tarvittaessa ohjata luokan työskentelemään tasa-arvoisemman vuorovaikutuksen kautta.
Muuttuvassa oppimisympäristössä oppiminen tapahtuu yhä enenevässä määrin luokkahuoneen ulkopuolella. Opetus on voimakkaasti siirtynyt verkkoon ja käyttämään verkkomaailman työkaluja. Lisäksi internet ja kaikki muu verkossa tapahtuva viihde ja tiedonvälitys kilpailevat oppijan ajasta ja muuttavat ihmistä. Laajasti ottaen oppimisympäristönä on nyt koko maailma. Tämä asettaa uusia haasteita opettajuuteen ja opetukseen ja opettajan on oman persoonansa lisäksi etsittävä erilaisia aineettomia työkaluja selvitäkseen työssään.