Tee kaikki yleisösi eteen : Kohdeyleisöajattelu opiskelijaradiossa
Antikainen, Riku (2014)
Antikainen, Riku
Lapin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060111219
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060111219
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni käsittelee kohdeyleisöajattelua opiskelijaradiossa. Tavoitteenani on selvittää, kuinka opiskelijaradio voi hyötyä erilaisista kohdeyleisöön liittyvistä työkaluista.
Tutkimuksessani peilaan myös radion musiikkivalintoja osana kohdeyleisöajattelua. Teoriaosana opinnäytetyössäni toimivat erilaiset radiotyöskentelyä kuvaavat teokset, joissa sivutaan kohdeyleisöajattelua. Isossa osassa toimivat radion tutkimusta kuvaavat Ari Almin & Kimmo Salmisen (1992) ja Arto Vilkon (2010) teokset. Internetlähteinä olen käyttänyt Radio Academyn nauhoitettuja asiantuntijakeskusteluita.
Aineistona opinnäytetyössäni käytän opiskelijaradion referenssinauhoja Krenkku-Pojat-ohjelmasta, jota olen ollut tekemässä. Lisämateriaalina toimivat ohjelmien rotaatiokellot, ajolistat, oppimispäiväkirja ja palautteet. Krenkku-Pojat on omakohtainen kokemus, jota analysoimalla pohdin, mitkä asiat toimivat kohdeyleisön näkökulmasta ja mitkä eivät.
Radio-ohjelmaa tehtäessä on tärkeintä muistaa, kenelle ohjelma tehdään. Se päättää ohjelman suunnan. Kohdeyleisön kosiskelu on tärkein asia, joka pitää ottaa huomioon menestyvää radio-ohjelmaa tehtäessä. Tarjoan opinnäytetyöni lukijalle kohdeyleisöajattelun perusteita, joiden avulla radio-ohjelman tekijä pystyy tekemään parempaa ohjelmaa.
Tutkimuksessani peilaan myös radion musiikkivalintoja osana kohdeyleisöajattelua. Teoriaosana opinnäytetyössäni toimivat erilaiset radiotyöskentelyä kuvaavat teokset, joissa sivutaan kohdeyleisöajattelua. Isossa osassa toimivat radion tutkimusta kuvaavat Ari Almin & Kimmo Salmisen (1992) ja Arto Vilkon (2010) teokset. Internetlähteinä olen käyttänyt Radio Academyn nauhoitettuja asiantuntijakeskusteluita.
Aineistona opinnäytetyössäni käytän opiskelijaradion referenssinauhoja Krenkku-Pojat-ohjelmasta, jota olen ollut tekemässä. Lisämateriaalina toimivat ohjelmien rotaatiokellot, ajolistat, oppimispäiväkirja ja palautteet. Krenkku-Pojat on omakohtainen kokemus, jota analysoimalla pohdin, mitkä asiat toimivat kohdeyleisön näkökulmasta ja mitkä eivät.
Radio-ohjelmaa tehtäessä on tärkeintä muistaa, kenelle ohjelma tehdään. Se päättää ohjelman suunnan. Kohdeyleisön kosiskelu on tärkein asia, joka pitää ottaa huomioon menestyvää radio-ohjelmaa tehtäessä. Tarjoan opinnäytetyöni lukijalle kohdeyleisöajattelun perusteita, joiden avulla radio-ohjelman tekijä pystyy tekemään parempaa ohjelmaa.