"Kun arki alkaa sujumaan" -Kurikan sosiaalisen kuntoutuksen palvelun kehittäminen
Anttila, Johanna (2022)
Anttila, Johanna
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022092520430
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022092520430
Tiivistelmä
Sosiaalinen kuntoutus on sosiaalihuoltolain mukainen palvelu ja se on määritelty sosiaalihuoltolaissa ensimmäisen kerran jo vuonna 2014. JIK Ky palkkasi keväällä 2021 aikuissosiaalityöhön oman sosiaaliohjaajan sosiaalisen kuntoutuksen palveluun intensiivisemmän tuen mahdollistamiseksi asiakkaille. Siihen saakka palvelua oli toteutettu ryhmämuotoisesti työpajatoiminnan yhteydessä.
Tutkimuksen tarkoituksena on kerätä tietoa sosiaalisen kuntoutuksen lähettäviltä ja muilta yhteistyötahoilta palvelun nykyisestä toiminnasta ja saada näin tietoa palvelun kehittämiseen JIK Ky:llä.
Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja tutkimusaineisto kerättiin sosiaalisen kuntoutuksen lähettäviltä tahoilta sekä muilta yhteistyötahoilta. Tutkimukseen valikoituneet sosiaali- ja terveysalan ammattilaiset työskentelivät JIK Ky:llä, Kurikan kaupungilla tai Etelä-Pohjanmaan sairaanhoitopiirillä. Tutkimukseen osallistui 15 henkilöä. Tutkimusaineiston analysoinnissa hyödynnettiin induktiivista sisällönanalyysiä.
Tutkimustuloksista voidaan havaita, että sosiaalisen kuntoutuksen yhteistyötahot arvostavat moniammatillista yhteistyötä ja toivoivat sen kehittämistä jatkossakin. Palvelusta tiedottamista kaivataan yhä enemmän, mutta toisaalta ymmärretään sen mahdollisesti lisäävän asiakkaiden ohjautumista sosiaaliseen kuntoutukseen, mihin puolestaan olemassa olevalla henkilöstöresurssilla ei pystytä vastaamaan. Henkilöstöresurssin lisääminen on yksi konkreettinen kehittämisnäkökulma, joka tutkimuksen tuloksissa nousee esille.
Tutkimuksen tarkoituksena on kerätä tietoa sosiaalisen kuntoutuksen lähettäviltä ja muilta yhteistyötahoilta palvelun nykyisestä toiminnasta ja saada näin tietoa palvelun kehittämiseen JIK Ky:llä.
Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja tutkimusaineisto kerättiin sosiaalisen kuntoutuksen lähettäviltä tahoilta sekä muilta yhteistyötahoilta. Tutkimukseen valikoituneet sosiaali- ja terveysalan ammattilaiset työskentelivät JIK Ky:llä, Kurikan kaupungilla tai Etelä-Pohjanmaan sairaanhoitopiirillä. Tutkimukseen osallistui 15 henkilöä. Tutkimusaineiston analysoinnissa hyödynnettiin induktiivista sisällönanalyysiä.
Tutkimustuloksista voidaan havaita, että sosiaalisen kuntoutuksen yhteistyötahot arvostavat moniammatillista yhteistyötä ja toivoivat sen kehittämistä jatkossakin. Palvelusta tiedottamista kaivataan yhä enemmän, mutta toisaalta ymmärretään sen mahdollisesti lisäävän asiakkaiden ohjautumista sosiaaliseen kuntoutukseen, mihin puolestaan olemassa olevalla henkilöstöresurssilla ei pystytä vastaamaan. Henkilöstöresurssin lisääminen on yksi konkreettinen kehittämisnäkökulma, joka tutkimuksen tuloksissa nousee esille.
