Luonnon hyvinvointivaikutukset ja niiden hyödyntäminen varhaiskasvatuksessa
Kuningas, Riikka; Rasi, Helena; Ylönen, Sanni (2022)
Kuningas, Riikka
Rasi, Helena
Ylönen, Sanni
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022092920671
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022092920671
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin, millaisia hyvinvointivaikutuksia luonnossa oleilulla voidaan saavuttaa. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää luonnon hyvinvointivaikutuksien hyödyntämistä varhaiskasvatuksessa sekä ympäristökasvatuksen nykytilaa. Tavoitteena oli tehdä hyvinvointivaikutukset näkyviksi varhaiskasvatuksen toimintaympäristössä Retkireppu-korttien avulla sekä lisätä näin lasten ja kasvattajien fyysisiä, psyykkisiä ja sosiaalisia luontokokemuksia.
Opinnäytetyö oli laadullinen tutkimus, johon osallistui kasvattajia kolmesta Tampereen kaupungin varhaiskasvatusyksiköstä. Laadullisen tutkimuksen menetelmänä oli avoimin kysymyksin toteutetut kaksi kyselyä, joihin kasvattajat vastasivat tutkimusjakson alussa ja lopussa. Kyselylomakkeilla saadut vastaukset analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla.
Opinnäytetyön tutkimustuloksista käy ilmi, että ympäristökasvatusta pidetään tärkeänä osana varhaiskasvatuksen pedagogiikkaa. Luonnossa käydään säännöllisesti: tavoitteena on käydä siellä kerran viikossa. Luonnon hyvinvointivaikutukset näkyvät lapsissa päiväunen parempana laatuna, ruokahalun lisääntymisenä sekä yleisenä hyvänä olona, hyväntuulisuutena ja ilona. Luonnossa lapset ovat myös rauhallisempia ja leikit sujuvat paremmin. Luontoa pidetään hyvänä oppimisympäristönä ja tärkeänä mielikuvituksen kehittymisen kannalta. Aikuisissa luonnon hyvinvointivaikutukset näkyvät mielialan kohoamisena ja rauhoittumisena. Pirteyden ja energisyyden koetaan kasvavan luonnossa oleilun jälkeen. Vastauksissa mainitaan myös fyysisen rasituksen tuoma hyvä olo. Retkireppu-materiaali innostaa kasvattajia miettimään etukäteen sitä, mitä metsässä tehdään, eli materiaalin koettiin lisäävän metsäretkien pedagogisuutta.
Opinnäytetyön tutkimustuloksia voidaan hyödyntää varhaiskasvatuksen ympäristökasvatuksen suunnittelussa ja arvioinnissa. Retkireppu-harjoitteita on mahdollista hyödyntää myös muilla sosiaalialan kentillä, kuten lastensuojelussa ja vammaistyössä.
Opinnäytetyö oli laadullinen tutkimus, johon osallistui kasvattajia kolmesta Tampereen kaupungin varhaiskasvatusyksiköstä. Laadullisen tutkimuksen menetelmänä oli avoimin kysymyksin toteutetut kaksi kyselyä, joihin kasvattajat vastasivat tutkimusjakson alussa ja lopussa. Kyselylomakkeilla saadut vastaukset analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla.
Opinnäytetyön tutkimustuloksista käy ilmi, että ympäristökasvatusta pidetään tärkeänä osana varhaiskasvatuksen pedagogiikkaa. Luonnossa käydään säännöllisesti: tavoitteena on käydä siellä kerran viikossa. Luonnon hyvinvointivaikutukset näkyvät lapsissa päiväunen parempana laatuna, ruokahalun lisääntymisenä sekä yleisenä hyvänä olona, hyväntuulisuutena ja ilona. Luonnossa lapset ovat myös rauhallisempia ja leikit sujuvat paremmin. Luontoa pidetään hyvänä oppimisympäristönä ja tärkeänä mielikuvituksen kehittymisen kannalta. Aikuisissa luonnon hyvinvointivaikutukset näkyvät mielialan kohoamisena ja rauhoittumisena. Pirteyden ja energisyyden koetaan kasvavan luonnossa oleilun jälkeen. Vastauksissa mainitaan myös fyysisen rasituksen tuoma hyvä olo. Retkireppu-materiaali innostaa kasvattajia miettimään etukäteen sitä, mitä metsässä tehdään, eli materiaalin koettiin lisäävän metsäretkien pedagogisuutta.
Opinnäytetyön tutkimustuloksia voidaan hyödyntää varhaiskasvatuksen ympäristökasvatuksen suunnittelussa ja arvioinnissa. Retkireppu-harjoitteita on mahdollista hyödyntää myös muilla sosiaalialan kentillä, kuten lastensuojelussa ja vammaistyössä.
