Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Savonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Savonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Kuopion taidelukio Lumitin laajennus

Karhunen, Timo (2022)

 
Avaa tiedosto
Karhunen_Timo.pdf (6.319Mt)
Liite 1 (28.64Mt)
Lataukset: 


Karhunen, Timo
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022100420799
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin Kuopion kaupunginosassa 5, korttelissa 5 sijaitsevan Lumit-lukion laajennuksen mahdollisuuksia. Tavoitteena oli tutkia, millainen rakennus sopii parhaiten tontilta purettavan laajennusosan tilalle. Suunnitelmissa tuli ottaa huomioon asemakaava, kaupunkikuva ja tilaajan toiveet uuden rakennuksen toiminnasta.

Opinnäytetyössä suunniteltiin 1969 kerrosalaneliömetrin koulurakennus, jossa on erilaisia muuntojoustavia ja hybridiopetuksen mahdollistavia oppimisympäristöjä. Rakennus suunniteltiin suuriltaosin noudattamaan asemakaavaa, rakennustapaohjetta ja se sovitettiin mahdollisimman saumattomasti ympäristöönsä ja ympäröiviin rakennuksiin. Työssä havainnoitiin olemassa olevaa tilannetta ja tutkittiin uusia mahdollisuuksia rakennukselle. Työ aloitettiin nykytilan ja ympäristön analysoinnilla, josta edettiin luonnostelemaan ja massoittelemaan erilaisia konsepteja. Luonnostelu toteutettiin sekä käsin piirtämällä, että 3D-mallintamalla. Prosessissa rakennukselle muodostettiin tilaohjelma yhteistyössä tilaajan kanssa.

Työn tuloksena syntyivät yleissuunnitelmat ja havainne-aineisto uudesta lukiorakennuksesta. Näillä suunnitelmilla voidaan havainnollistaa ja todeta asemakaavan mukaisen rakennuksen sopimisesta ympäristöönsä ja käyttötarkoitukseensa. Suunnitelmia ja tilaohjelmaa voidaan jatkossa käyttää hyväksi tutkittaessa Lumit-laajennuksen mahdollista toteutusta ja budjettia. Johtopäätöksenä todettiin, että tutkittu rakennuskonsepti on mahdollinen annetulle tontille ja hybridiopetuksen tilat on mahdollista sijoittaa siihen toiminnallisesti, turvallisesti ja laadukkaasti. Ennen hankkeeseen syvemmin ryhtymistä olisi hyvä, että hybridiopetuksen vaikutukset opiskelijoiden hyvinvointiin selvitettäisiin tarkemmin.
 
This thesis researched the possibilities of an extension of Kuopio High School of Arts. The target was to examine what sort of building would best suit to replace the old existing add-on that will be demolished in the near future and replaced with a new school building. The plot is located in town part five and block five in the City of Kuopio. The site plan, cityscape and client’s wishes were all needed to take into consideration while proceeding in the design process.

In this thesis a 1969 square-metre school building was designed. The building includes different sized flexible and hybrid learning spaces. The building was designed to follow the town plan, construction method instructions and it was fitted as seamlessly as possible to its site and the surrounding buildings. In the thesis the possibilities for a new building were analysed and researched. The work was started by analysing the existing site and after that sketches and mass concepts were made. During the process both hand drawn sketching and 3D-modelling software were used. During the process a room schedule was formed in collaboration with the client.

As a result, general plans and visualizations of the high school were produced. With these plans it can be visualized that the building, following the given requirements, can be designed on the site. Both the plans and the room schedule can be used in the future to explore the possibilities and budget of the new building. As a conclusion it was established that the examined building concept is possible on the given plot and the hybrid learning spaces can be placed there functionally, safely and with high quality. Before heading deeper into the actual process, it is advised that the effects of hybrid learning on students should be examined more closely.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste