Ensi- ja turvakotien liiton työntekijöiden näkemyksiä sateenkaarikoulutuksesta
Lahtela, Pinja; Rusanen, Anni (2022)
Lahtela, Pinja
Rusanen, Anni
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022100320797
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022100320797
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin liittyvän koulutuksen tarpeellisuus sosiaali- ja kirkon aloilla. Tavoitteena oli korostaa ammattilaisten lisäkoulutuksen merkitystä laadukkaassa kohtaamistyössä. Työssä pyrittiin myös lisäämään tietoa sosiaali- ja kirkon alan ammattilaisten sateenkaarevuuteen liittyvistä tiedontarpeista.
Opinnäytetyö tehtiin yhteystyössä Ensi- ja turvakotien liiton kanssa ja työ käsittelee Sateenkaariperheet ry:n Perhesuhdekeskuksen toteuttamaa koulutussarjaa. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineistonkeruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua. Teemahaastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina Ensi- ja turvakotien liiton keskus- ja jäsenjärjestöjen työntekijöille keväällä 2022. Opinnäytetyötä varten haastateltiin neljää työntekijää. Haastatteluaineisto litteroitiin ja analysoitiin sisällönanalyysin keinoin.
Tuloksissa ilmeni, että sosiaalialan ammattilaisilla uskotaan ja toivotaan olevan valmiuksia kohdata erilaisista taustoista tulevia asiakkaita. Tutkimustulosten mukaan seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin liittyvä koulutus koettiin tarpeellisena sosiaali- ja kirkon alalla. Erityisesti tutkimustuloksissa korostui seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin liittyvän koulutuksen liittäminen osaksi sosiaali- ja kirkon alan pohjakoulutuksia. Tulosten mukaan sateenkaarikoulutuksen avulla Ensi- ja turvakotien liiton sekä laajemmin sosiaalialan ja kirkon alan palvelut olisivat saavutettavampia seksuaali- ja sukupuolivähemmistöille ja huomioisi heidän tarpeitaan herkemmin.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että tieto seksuaali- ja sukupuolivähemmistöistä ja aihepiiriin liittyvistä erityiskysymyksistä on tärkeä osa ammatillisuutta sekä palveluiden saavutettavuutta ja niiden yhdenvertaista edistämistä. Sateenkaariaiheisen koulutuksen sijoittaminen sosiaali- ja kirkon alojen pohjakoulutuksiin mahdollistaisi ammattilaisten yhtäläiset valmiudet kohdata sateenkaariasiakkaat sensitiivisesti. Tämän opinnäytetyön pohjalta nousee jatkotutkimusehdotus liittyen sateenkaarikoulutuksen vaikuttavuuden tutkimiseen osana pohjakoulutuksessa. The aim of this thesis was to investigate the necessity of education on sexual and gender minorities in the fields of social and church work. The aim was to emphasise the meaning of further training of the professionals in quality work with customer encounters. With this study, the objective was also to gather information on existing knowledge and possible needs of training on the LGBTQ+ related matters that the workers in the fields of social and church work have.
This thesis was conducted in collaboration with The Federation of Mother and child homes and Shelters (Ensi- ja turvakotien liitto) it studied a training series organised by Perhesuhdekeskus, the centre for family relationships of the Rainbow Families Finland (Sateenkaariperheet ry) and its partners. The study was carried out as a qualitative study and the data was gathered by half structured theme interviews. The theme interviews were conducted as individual interviews with workers of The Federation of Mother and child homes and Shelters’ organizations. The interviews took place in the spring of 2022. The data was transcribed and analysed by the means of content analysis.
The results of this study show that the education and further education related to sexual and gender minorities was seen as necessary in the fields of social and church work. Especially, the idea of adding education related to sexual and gender minorities as a part of initial training in the fields of social and church work was supported. The education and further training could able social and church services to be more accessible to sexual and gender minorities and be able to accommodate their needs easier.
In conclusion it is important that the social and church work professionals have enough knowledge of sexual and gender minorities and issues concerning their special needs. Increasing the knowledge on LGBTQ+ matters can positively influence professionality but also the accessibility and equality of services. Locating LGBTQ+ themed education in the initial training in the fields of social and church work could enable professionals to have an equal set of skills to encounter LGBTQ+ clients sensitively. This work suggests that further research is needed to evaluate the impact of LGBTQ+ themed education in initial training.
Opinnäytetyö tehtiin yhteystyössä Ensi- ja turvakotien liiton kanssa ja työ käsittelee Sateenkaariperheet ry:n Perhesuhdekeskuksen toteuttamaa koulutussarjaa. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineistonkeruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua. Teemahaastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina Ensi- ja turvakotien liiton keskus- ja jäsenjärjestöjen työntekijöille keväällä 2022. Opinnäytetyötä varten haastateltiin neljää työntekijää. Haastatteluaineisto litteroitiin ja analysoitiin sisällönanalyysin keinoin.
Tuloksissa ilmeni, että sosiaalialan ammattilaisilla uskotaan ja toivotaan olevan valmiuksia kohdata erilaisista taustoista tulevia asiakkaita. Tutkimustulosten mukaan seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin liittyvä koulutus koettiin tarpeellisena sosiaali- ja kirkon alalla. Erityisesti tutkimustuloksissa korostui seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin liittyvän koulutuksen liittäminen osaksi sosiaali- ja kirkon alan pohjakoulutuksia. Tulosten mukaan sateenkaarikoulutuksen avulla Ensi- ja turvakotien liiton sekä laajemmin sosiaalialan ja kirkon alan palvelut olisivat saavutettavampia seksuaali- ja sukupuolivähemmistöille ja huomioisi heidän tarpeitaan herkemmin.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että tieto seksuaali- ja sukupuolivähemmistöistä ja aihepiiriin liittyvistä erityiskysymyksistä on tärkeä osa ammatillisuutta sekä palveluiden saavutettavuutta ja niiden yhdenvertaista edistämistä. Sateenkaariaiheisen koulutuksen sijoittaminen sosiaali- ja kirkon alojen pohjakoulutuksiin mahdollistaisi ammattilaisten yhtäläiset valmiudet kohdata sateenkaariasiakkaat sensitiivisesti. Tämän opinnäytetyön pohjalta nousee jatkotutkimusehdotus liittyen sateenkaarikoulutuksen vaikuttavuuden tutkimiseen osana pohjakoulutuksessa.
This thesis was conducted in collaboration with The Federation of Mother and child homes and Shelters (Ensi- ja turvakotien liitto) it studied a training series organised by Perhesuhdekeskus, the centre for family relationships of the Rainbow Families Finland (Sateenkaariperheet ry) and its partners. The study was carried out as a qualitative study and the data was gathered by half structured theme interviews. The theme interviews were conducted as individual interviews with workers of The Federation of Mother and child homes and Shelters’ organizations. The interviews took place in the spring of 2022. The data was transcribed and analysed by the means of content analysis.
The results of this study show that the education and further education related to sexual and gender minorities was seen as necessary in the fields of social and church work. Especially, the idea of adding education related to sexual and gender minorities as a part of initial training in the fields of social and church work was supported. The education and further training could able social and church services to be more accessible to sexual and gender minorities and be able to accommodate their needs easier.
In conclusion it is important that the social and church work professionals have enough knowledge of sexual and gender minorities and issues concerning their special needs. Increasing the knowledge on LGBTQ+ matters can positively influence professionality but also the accessibility and equality of services. Locating LGBTQ+ themed education in the initial training in the fields of social and church work could enable professionals to have an equal set of skills to encounter LGBTQ+ clients sensitively. This work suggests that further research is needed to evaluate the impact of LGBTQ+ themed education in initial training.