Imagotutkimus Porin Rakastajat-teatterille
Multisilta, Mari (2014)
Multisilta, Mari
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052710333
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052710333
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli suorittaa imagotutkimus Porin Rakastajat-teatterille, ja määritellä millaisia mielikuvia ihmisillä on Rakastajat-teatterista ja heidän palvelu-tarjonnastaan. Tarkoituksena oli myös määritellä, mitä ihmiset ovat mieltä Rakastajat-teatterin asiakaspalvelusta, ja miten tunnettuja heidän markkinointi ja toimitilat ovat. Tutkimus määrittelee myös Rakastajat-teatterin oman identiteetin, ja lopputuloksia on vertailtu keskenään, joten tutkimus paljastaa millainen imago Rakastajat-teatterilla on, ja kohtaavatko imago ja identiteetti toisensa.
Teoriaosuus tässä tutkimuksessa pohjautuu imagoon ja sen monimuotoisuuteen, mukaanlukien mielikuvat, maine, brändi ja identiteetti; mitä nämä termit oikeasti tarkoittavat, kuinka ne eroavat toisistaan ja mitä yhtäläisyyksiä niissä on. Lisäksi teoria keskittyy myös imagon rakentamiseen; miten viestinnän ja markkinoinnin työkaluin saa rakennettua hyvän imagon. Tutkimus tehtiin kvalitatiivisena tutkimuksena, tarkemmin teemahaastatteluina, joissa tulokset nauhoitettii nauhurilla, ja sitten kirjoitettiin auki ja analysoitiin. Haastattelu tehtiin 13 henkilölle, ja näiden lisäksi yksi haastattelu Rakastajat-teatterin henkilökunnalle, jotta saatiin selville heidän identiteetti.
Tutkimustuloksista selvisi, että Rakastajat-teatteria pidetään teatterina, jolla on oma persoonallisuus, ja lämmin ja tervetullut ilmapiiri. Rakastajat-teatteri tunnettiin parhaiten mielenkiintoisista esityksistä, rennosta asiakaspalvelusta, ja kaiken kaikkiaan henkilökohtaisesta tunnelmasta. Kehittämisen varaa oli palvelutarjonnan laajuuden ja toimitilojen olemassaolon tietoisuuteen saattamisessa. Tulokset vastasivat kuitenkin Rakastajat-teatterin omaa identiteettiä ja odotuksia, sekä omia mielikuviaan imagostaan.
Teoriaosuus tässä tutkimuksessa pohjautuu imagoon ja sen monimuotoisuuteen, mukaanlukien mielikuvat, maine, brändi ja identiteetti; mitä nämä termit oikeasti tarkoittavat, kuinka ne eroavat toisistaan ja mitä yhtäläisyyksiä niissä on. Lisäksi teoria keskittyy myös imagon rakentamiseen; miten viestinnän ja markkinoinnin työkaluin saa rakennettua hyvän imagon. Tutkimus tehtiin kvalitatiivisena tutkimuksena, tarkemmin teemahaastatteluina, joissa tulokset nauhoitettii nauhurilla, ja sitten kirjoitettiin auki ja analysoitiin. Haastattelu tehtiin 13 henkilölle, ja näiden lisäksi yksi haastattelu Rakastajat-teatterin henkilökunnalle, jotta saatiin selville heidän identiteetti.
Tutkimustuloksista selvisi, että Rakastajat-teatteria pidetään teatterina, jolla on oma persoonallisuus, ja lämmin ja tervetullut ilmapiiri. Rakastajat-teatteri tunnettiin parhaiten mielenkiintoisista esityksistä, rennosta asiakaspalvelusta, ja kaiken kaikkiaan henkilökohtaisesta tunnelmasta. Kehittämisen varaa oli palvelutarjonnan laajuuden ja toimitilojen olemassaolon tietoisuuteen saattamisessa. Tulokset vastasivat kuitenkin Rakastajat-teatterin omaa identiteettiä ja odotuksia, sekä omia mielikuviaan imagostaan.