Lapsen digitaaliset leikki- ja oppimisympäristöt varhaiskasvatuksessa: selvitys Vaasan kaupungin suomenkielisistä päiväkodeista ja esiopetuksesta
Lehtimäki, Sonja; Koivisto, Milla (2022)
Lataukset:
Lehtimäki, Sonja
Koivisto, Milla
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022102721638
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022102721638
Tiivistelmä
Digitaaliset leikki- ja oppimisympäristöt ovat osa nykyistä varhaiskasvatusta. Opinnäytetyömme tarkoituksena oli selvittää, millä tavalla digitaalisia leikki- ja oppimisympäristöjä hyödynnetään varhaiskasvatuksessa suomenkielisissä
päiväkodeissa. Tutkimustieto tuo esille varhaiskasvatusyksikköjen digitaalisten käytäntöjen vahvuudet ja kehittämistarpeet.
Varhaiskasvatuksessa mediakasvatuksen tarkoituksena on lisätä lasten media-osaamista, jotta he pystyvät selviytymään nykymaailman mediaympäristössä. Teknologiakasvatuksella pyritään kannustamaan lapsia havainnoimaan ja tutkimaan ympärillä olevaa teknologiaa ja digivälineitä. Varhaiskasvatuksessa vahvistetaan lapsen digitaalista osaamista. Monilukutaidon avulla edistetään lapsen kasvatuksellista ja koulutuksellista tasa-arvoa. Tutkimusaineiston keräsimme varhaiskasvattajilta e-kyselylomakkeella. Tutkimuksen analyysissä käytimme aineistolähtöistä sisällönanalyysia, jonka avulla käsitteellistimme ja kuvasimme tutkimusaineistoa. Tutkimuksen hyödyntämistä varten teimme tutkimustuloksista SWOT-analyysin, jonka avulla voidaan arvioida digitaalisten leikki- ja oppimisympäristöjen vahvuuksia ja kehittämistarpeita.
Tutkimustulosten mukaan digitaaliset leikki- ja oppimisympäristöt tukevat lapsen kasvua ja kehitystä. Varhaiskasvatuksessa digitaalisuutta hyödynnetään dokumentoinnissa ja lasten leikkiä halutaan innoittaa digitaalisilla oppimisympäristöillä. Varhaiskasvattajat kokivat kuitenkin tarvitsevansa lisää koulutusta ja ideoita digitaalisten leikki- ja oppimisympäristöjen hyödyntämiseen. Digital play and learning environments are a part of current early childhood education. The purpose of this bachelor´s thesis was to find out how digital play and learning environments are utilized in early childhood education in Finnish-speaking kindergartens. The research data brings out the strengths and development needs of early childhood education the digital practices of the early childhood education units.
The purpose of media education in early childhood education is to increase children’s media skills so that they can manage in the media environment of today’s world. Technology education aims to encourage children to observe and explore the technology and digital devices around them. Early childhood education strengthens a child´s digital skills. Multiliteracies helps to promote a child´s educational equality. The research material was collected from early childhood educators using an e-questionnaire. In the analysis of the research, a data-oriented content analysis was used to conceptualize and describe the research material. A SWOT-analysis was made on the research results, and they can be used in the evaluation of digital play and learning environments.
According to the research results digital play and learning environments support the child’s growth and development. In early childhood education, digitality is utilized in documentation and the aim is to inspire children’s play with digital learning environments. However, early childhood educators felt that they needed more training and ideas for utilizing digital play and learning environments.
päiväkodeissa. Tutkimustieto tuo esille varhaiskasvatusyksikköjen digitaalisten käytäntöjen vahvuudet ja kehittämistarpeet.
Varhaiskasvatuksessa mediakasvatuksen tarkoituksena on lisätä lasten media-osaamista, jotta he pystyvät selviytymään nykymaailman mediaympäristössä. Teknologiakasvatuksella pyritään kannustamaan lapsia havainnoimaan ja tutkimaan ympärillä olevaa teknologiaa ja digivälineitä. Varhaiskasvatuksessa vahvistetaan lapsen digitaalista osaamista. Monilukutaidon avulla edistetään lapsen kasvatuksellista ja koulutuksellista tasa-arvoa. Tutkimusaineiston keräsimme varhaiskasvattajilta e-kyselylomakkeella. Tutkimuksen analyysissä käytimme aineistolähtöistä sisällönanalyysia, jonka avulla käsitteellistimme ja kuvasimme tutkimusaineistoa. Tutkimuksen hyödyntämistä varten teimme tutkimustuloksista SWOT-analyysin, jonka avulla voidaan arvioida digitaalisten leikki- ja oppimisympäristöjen vahvuuksia ja kehittämistarpeita.
Tutkimustulosten mukaan digitaaliset leikki- ja oppimisympäristöt tukevat lapsen kasvua ja kehitystä. Varhaiskasvatuksessa digitaalisuutta hyödynnetään dokumentoinnissa ja lasten leikkiä halutaan innoittaa digitaalisilla oppimisympäristöillä. Varhaiskasvattajat kokivat kuitenkin tarvitsevansa lisää koulutusta ja ideoita digitaalisten leikki- ja oppimisympäristöjen hyödyntämiseen.
The purpose of media education in early childhood education is to increase children’s media skills so that they can manage in the media environment of today’s world. Technology education aims to encourage children to observe and explore the technology and digital devices around them. Early childhood education strengthens a child´s digital skills. Multiliteracies helps to promote a child´s educational equality. The research material was collected from early childhood educators using an e-questionnaire. In the analysis of the research, a data-oriented content analysis was used to conceptualize and describe the research material. A SWOT-analysis was made on the research results, and they can be used in the evaluation of digital play and learning environments.
According to the research results digital play and learning environments support the child’s growth and development. In early childhood education, digitality is utilized in documentation and the aim is to inspire children’s play with digital learning environments. However, early childhood educators felt that they needed more training and ideas for utilizing digital play and learning environments.