Innovaatiopedagogiikka hyvinvointiteknologia-opetuksen kehittämisessä Vantaan Ammattiopisto Variassa
Kupiainen, Karita; Kupiainen, Jarno (2022)
Kupiainen, Karita
Kupiainen, Jarno
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022102721646
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022102721646
Tiivistelmä
Ammatillinen koulutus on ammatillisen koulutuksen reformin myötä muuttunut työelämä- ja opiskelijalähtöiseksi. Nopea teknologinen kehitys luo haasteita ammatilliselle koulutukselle, ja uudet pedagogiset toimintamallit ovat tarpeen, jotta opiskelijoilla olisi ajankohtaiset valmiudet työelämän tarpeisiin. Erityisesti nopea teknologian kehitys vaikutta tieto- ja viestintätekniikan osaamisalaan.
Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Vantaan ammattiopisto Varia, tieto- ja viestintätekniikan osaamisala, ja hyvinvointiteknologian pakollinen 15 osaamispisteen tutkinnonosa, jossa innovaatiopedagogiikan soveltuvuutta ammatilliseen koulutukseen haluttiin kokeilla. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää innovaatiopedagogiikan soveltuvuutta yhdeksi pedagogiikan keinoksi hyvinvointiteknologian opetukseen Variassa ja luoda Varialle hyvinvointiteknologian kehityssuunnitelma. Tarkoituksena oli kokeilla innovaatiopedagogiikkaa hyvinvointiteknologian opetuksessa ja testata sen soveltuvuutta sekä käytännössä että teoriassa ammatillisessa koulutuksessa.
Opinnäytetyö oli monistrateginen tutkimus. Tutkimukseen haasteltiin neljää opettajaa kahdessa eri vaiheessa, ja 17:lle opiskelijalle tehtiin kaksi Google Forms –kyselyä. Näin saatiin sekä kvalitatiivista, että kvantitatiivista tutkimustietoa. Opettajille järjestettiin myös Ideoita innovaatioon –paja, jonka tärkeimmäksi tuo-tokseksi haastattelujen lisäksi muodostui opiskelijavetoinen hyvinvointiteknologian pop up –tapahtuma. Pop up –tapahtumaa observoidessa havainnoitiin opiskelijoiden työtä tapahtuman suunnittelun ja toteutuksen aikana.
Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Vantaan ammattiopisto Varia, tieto- ja viestintätekniikan osaamisala, ja hyvinvointiteknologian pakollinen 15 osaamispisteen tutkinnonosa, jossa innovaatiopedagogiikan soveltuvuutta ammatilliseen koulutukseen haluttiin kokeilla. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää innovaatiopedagogiikan soveltuvuutta yhdeksi pedagogiikan keinoksi hyvinvointiteknologian opetukseen Variassa ja luoda Varialle hyvinvointiteknologian kehityssuunnitelma. Tarkoituksena oli kokeilla innovaatiopedagogiikkaa hyvinvointiteknologian opetuksessa ja testata sen soveltuvuutta sekä käytännössä että teoriassa ammatillisessa koulutuksessa.
Opinnäytetyö oli monistrateginen tutkimus. Tutkimukseen haasteltiin neljää opettajaa kahdessa eri vaiheessa, ja 17:lle opiskelijalle tehtiin kaksi Google Forms –kyselyä. Näin saatiin sekä kvalitatiivista, että kvantitatiivista tutkimustietoa. Opettajille järjestettiin myös Ideoita innovaatioon –paja, jonka tärkeimmäksi tuo-tokseksi haastattelujen lisäksi muodostui opiskelijavetoinen hyvinvointiteknologian pop up –tapahtuma. Pop up –tapahtumaa observoidessa havainnoitiin opiskelijoiden työtä tapahtuman suunnittelun ja toteutuksen aikana.