Tukkuliikkeen asiakaspalveluun saapuvien sisäisten viestien kartoitus
Mäyrälä, Justus (2020)
Mäyrälä, Justus
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022110321915
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022110321915
Tiivistelmä
Toimeksiantajayritys X:n asiakaspalvelun ja muiden osastojen välillä käytetään sähköpostia pääasiallisena viestinnän välineenä. Suunnitteilla oleva ”Case Management”-työkalu pyrkii korvaamaan tämän osastojen välisessä viestinnässä. Opinnäytetyön tavoitteena oli kerätä tietoa muilta osastoilta tulevien sähköpostiviestien määrästä, sisällöstä ja kategorioista uuden järjestelmän suunnittelun pohjatiedoksi. Työn tarkoituksen muodosti tutkimus edellä mainituista asiakaspalveluun saapuneista viesteistä ja niistä koostettiin toimeksiantajalle kartoitustaulukko ja siitä tehdyt analyysit. Kartoitus toteutettiin kvantitatiivisena aineistoanalyysinä ja se loi pohjatietoa järjestelmänvaihdoksen toteuttamiselle ja antoi uutta tietoa yritykselle sisäisestä viestinnästä. Työn teoreettinen viitekehys perustui sähköiseen aineistoon ja tutkimusartikkeleihin sisäisestä asiakkuudesta ja sen laadusta sekä asiakastyytyväisyydestä. Sisäiset asiakkuussuhteet sekä viestintä ovat keskeisiä tekijöitä, kun tavoitellaan tuotteiden tai palveluiden tuotantoketjun osien sujuvaa yhteistoimintaa.
Opinnäytetyön kartoitusaineisto kerättiin tilastoimalla tammikuun 2020 ajalta kaikki asiakaspalvelun sähköpostiin yrityksen muilta osastoilta saapuneet viestit. Niistä kirjattiin lähetyspäivämäärä, viestin tarkka lähettäjäosasto sekä viestin aihe ja kategoria. Lisäksi viestit jaettiin sen mukaan, edellyttivätkö ne asiakaspalvelussa välittömiä toimia, vai oliko viestit lähetetty vain ilmoitukseksi tai yleiseksi tiedoksi. Myös poikkeustilanteista tilastoitiin oleellisimmat tiedot. Yritys X:lle luovutettu tuotos oli Excel-dokumentti, joka sisälsi alkuperäisen kartoitustaulukon ja tästä jaoteltua tietoa, tilastoja ja koosteita. Viestejä tilastoitiin edellä mainituin kriteerein tammikuulta 1166 kappaletta 31 eri sisäiseltä osastolta/lähettäjätaholta. Välittömiä toimia vaativia viestejä tilastoitiin 673 eli 57,7% kaikista edellä mainituista viesteistä. Osastoilta tulleita suoria toimeksiantoja kertyi tammikuulta 314. Toimeksiannoista muodostui 6 erilaista pääluokkaa, joita ovat muun muassa erilaiset selvitys- ja yhteydenottopyynnöt sekä hyvityksiin, laskutukseen ja tilausten käsittelyyn liittyvät palvelupyynnöt.
Opinnäytetyön tuotoksena toteutettu kartoitus antoi kallisarvoista tietoa yrityksen sisäisten yhteydenottojen aiheista ja määristä. Eri kategorioiden tunnistaminen antoi pohjatietoa uuden viestintä- ja toimeksiantokanavan suunnittelua varten. Viestien kartoitus ohjaa osaltaan järjestelmän kehittämistä asiakaspalvelun laajaan työkenttään soveltuvaksi. Toimeksiantajayritys ja osa kartoituksen tuloksista ovat anonymisoitu ja luottamuksellinen aineisto on poistettu raportista.
Opinnäytetyön kartoitusaineisto kerättiin tilastoimalla tammikuun 2020 ajalta kaikki asiakaspalvelun sähköpostiin yrityksen muilta osastoilta saapuneet viestit. Niistä kirjattiin lähetyspäivämäärä, viestin tarkka lähettäjäosasto sekä viestin aihe ja kategoria. Lisäksi viestit jaettiin sen mukaan, edellyttivätkö ne asiakaspalvelussa välittömiä toimia, vai oliko viestit lähetetty vain ilmoitukseksi tai yleiseksi tiedoksi. Myös poikkeustilanteista tilastoitiin oleellisimmat tiedot. Yritys X:lle luovutettu tuotos oli Excel-dokumentti, joka sisälsi alkuperäisen kartoitustaulukon ja tästä jaoteltua tietoa, tilastoja ja koosteita. Viestejä tilastoitiin edellä mainituin kriteerein tammikuulta 1166 kappaletta 31 eri sisäiseltä osastolta/lähettäjätaholta. Välittömiä toimia vaativia viestejä tilastoitiin 673 eli 57,7% kaikista edellä mainituista viesteistä. Osastoilta tulleita suoria toimeksiantoja kertyi tammikuulta 314. Toimeksiannoista muodostui 6 erilaista pääluokkaa, joita ovat muun muassa erilaiset selvitys- ja yhteydenottopyynnöt sekä hyvityksiin, laskutukseen ja tilausten käsittelyyn liittyvät palvelupyynnöt.
Opinnäytetyön tuotoksena toteutettu kartoitus antoi kallisarvoista tietoa yrityksen sisäisten yhteydenottojen aiheista ja määristä. Eri kategorioiden tunnistaminen antoi pohjatietoa uuden viestintä- ja toimeksiantokanavan suunnittelua varten. Viestien kartoitus ohjaa osaltaan järjestelmän kehittämistä asiakaspalvelun laajaan työkenttään soveltuvaksi. Toimeksiantajayritys ja osa kartoituksen tuloksista ovat anonymisoitu ja luottamuksellinen aineisto on poistettu raportista.