Renderoinnin toteutus Unreal Engine 5-ympäristössä
Kinnunen, Mikael (2022)
Kinnunen, Mikael
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022110822210
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022110822210
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tarkastella Nanite-tuotantoputken toimintaa Unreal Engine 5 early access-kehitysympäristössä ja toimia suomenkielisenä tietolähteenä Unreal Engine 5:een liittyen. Työn teoriaosuudessa perehdyttiin Naniten-tuotantoputken vaiheisiin, jonka yhteydessä käsiteltiin myös pelisuunnittelua yleisellä tasolla. Toteutusvaiheessa perustettiin testausympäristö, jonka avulla toteutettiin opinnäytetyön testausosuus. Testaukseen kuuluivat kuvataajuus-, sekä kolmiomäärätestit. Testien avulla tutkittiin Nanite-tuotantoputken suorituskykyä.
Mittaustuloksissa havaittiin Nanite-tuotantoputken mahdollistavan todella suurien polygonimäärien käytön Unreal Engine 5 kehitysympäristössä. Kuvataajuustesti osoitti Lumen valaistusjärjestelmän heikentävän suorituskykyä eri kamerakulmia vertaillen. Kolmiomäärä testissä havaittiin Naniten kompressoivan ruudulla olevaa dataa merkittävästi. Tuotantoputken kompressoinnin ansioista testiympäristön suorituskyky kohentui. Unreal Engine 5 sekä Nanite-tuotantoputki todettiin mahdollistavan pelikehittäjille täysin uusia lähestymistapoja toteuttaa projekteja.
Mittaustuloksissa havaittiin Nanite-tuotantoputken mahdollistavan todella suurien polygonimäärien käytön Unreal Engine 5 kehitysympäristössä. Kuvataajuustesti osoitti Lumen valaistusjärjestelmän heikentävän suorituskykyä eri kamerakulmia vertaillen. Kolmiomäärä testissä havaittiin Naniten kompressoivan ruudulla olevaa dataa merkittävästi. Tuotantoputken kompressoinnin ansioista testiympäristön suorituskyky kohentui. Unreal Engine 5 sekä Nanite-tuotantoputki todettiin mahdollistavan pelikehittäjille täysin uusia lähestymistapoja toteuttaa projekteja.