Videopelaaminen merkityksellisenä toimintana
Vikki, Olli (2022)
Vikki, Olli
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022110722160
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022110722160
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tehtävänä oli selvittää videopelaamiseen liittyviä merkityksiä sekä yhdistää tutkimuksissa esiin tullut tieto Inhimillisen toiminnan malliin. Tavoitteena oli hyödyntää saatuja videopelaamisen merkityksiä siten, että ymmärrettäisiin tarkemmin mitä videopelaaminen merkitsee inhimillisen toiminnan mallin (Model of human occupation) kautta tarkasteltuna.
Toteutus tapahtui osana Pelaten Duuniin- hanketta, joka on Jyväskylän ammattikorkeakoulun järjestämä hanke. Tämän hankkeen tarkoituksena on lisätä nuorten hyvinvointia, osallisuutta ja työelämävalmiuksia videopelaamisen avulla. Aineistoa varten haastateltiin kymmentä nuorta, jotka olivat työelämän ulkopuolella. Haastatteluaineisto litteroitiin tekstiksi. Litteroitu aineisto käytiin lävitse aineistolähtöisen ja teorialähtöisen sisällönanalyysin avulla. Aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla aineisto pystyttiin yksinkertaistamaan ja muodostamaan ala, ylä- ja pääluokat. Tämän myötä kyseiset luokat voitiin yhdistää teorialähtöiseen sisällönanalyysiin, jolloin sisältöä voitiin peilata inhimillisen toiminnan mallin käsitteiden mukaisesti.
Analyysin päätuloksina voidaan todeta että, videopelaaminen on pelaajalle merkityksellistä toimintaa erityisesti pelaamisen sosiaalisen luonteen vuoksi. Tutkimukseen osallistuneet pelasivat videopelejä lähinnä internetin välityksellä, joten heidän vastauksissaan tuli vahvasti esille pelaamisen kautta tapahtuva yhteys toisiin ihmisiin. Myös onnistumisen kokemukset sekä pystyvyyden tunne nousivat vastauksissa selvästi esiin. Vastaukset yhdistettiin inhimillisen toiminnan malliin, jonka myötä pelaamisen merkitystä pystyttiin ymmärtämään ihmisen toiminnallisen identiteetin- ja pätevyyden avulla.
Videopelaamisen kautta ihminen pystyy olemaan yhteydessä toisiin ihmisiin, muodostaen käsitystä itsestään pelaajana, mutta myös ihmisenä. Pelaaminen voi olla osa ihmisen toiminnallista identiteettiä ja toiminnallista pätevyyttä, jolloin pelaamisen kautta tapahtuu toiminnallista mukautumista myös muihin elämän osa-alueisiin. Toimintaterapiassa videopelaamista voidaan hyödyntää esimerkiksi sosiaalisten suhteiden harjoittelemiseen ryhmässä tai internetin kautta. Videopelit voivatkin toimia motivoivana tekijänä toimintaterapiaan osallistumisessa.
Toteutus tapahtui osana Pelaten Duuniin- hanketta, joka on Jyväskylän ammattikorkeakoulun järjestämä hanke. Tämän hankkeen tarkoituksena on lisätä nuorten hyvinvointia, osallisuutta ja työelämävalmiuksia videopelaamisen avulla. Aineistoa varten haastateltiin kymmentä nuorta, jotka olivat työelämän ulkopuolella. Haastatteluaineisto litteroitiin tekstiksi. Litteroitu aineisto käytiin lävitse aineistolähtöisen ja teorialähtöisen sisällönanalyysin avulla. Aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla aineisto pystyttiin yksinkertaistamaan ja muodostamaan ala, ylä- ja pääluokat. Tämän myötä kyseiset luokat voitiin yhdistää teorialähtöiseen sisällönanalyysiin, jolloin sisältöä voitiin peilata inhimillisen toiminnan mallin käsitteiden mukaisesti.
Analyysin päätuloksina voidaan todeta että, videopelaaminen on pelaajalle merkityksellistä toimintaa erityisesti pelaamisen sosiaalisen luonteen vuoksi. Tutkimukseen osallistuneet pelasivat videopelejä lähinnä internetin välityksellä, joten heidän vastauksissaan tuli vahvasti esille pelaamisen kautta tapahtuva yhteys toisiin ihmisiin. Myös onnistumisen kokemukset sekä pystyvyyden tunne nousivat vastauksissa selvästi esiin. Vastaukset yhdistettiin inhimillisen toiminnan malliin, jonka myötä pelaamisen merkitystä pystyttiin ymmärtämään ihmisen toiminnallisen identiteetin- ja pätevyyden avulla.
Videopelaamisen kautta ihminen pystyy olemaan yhteydessä toisiin ihmisiin, muodostaen käsitystä itsestään pelaajana, mutta myös ihmisenä. Pelaaminen voi olla osa ihmisen toiminnallista identiteettiä ja toiminnallista pätevyyttä, jolloin pelaamisen kautta tapahtuu toiminnallista mukautumista myös muihin elämän osa-alueisiin. Toimintaterapiassa videopelaamista voidaan hyödyntää esimerkiksi sosiaalisten suhteiden harjoittelemiseen ryhmässä tai internetin kautta. Videopelit voivatkin toimia motivoivana tekijänä toimintaterapiaan osallistumisessa.