Pelihirviöiden Suunnittelu Pelkojen Perustalta
Korpi, Sonja (2022)
Korpi, Sonja
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022111022423
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022111022423
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena ovat videopeleistä löytyvät hirviöt ja niiden luominen käyttäen pelkoja inspiraationa hahmosuunnittelussa. Työssä tutkitaan, miten eri peloista voidaan eritellä osat, joita voidaan käyttää hyväksi hirviöiden luontivaiheessa. Tämän lisäksi analysoidaan kauhupeleistä löytyviä hirviöitä ja niiden mahdollisia inspiraatioita.
Teoriaosuudessa käydään ensin läpi pelkoa ja sen tärkeyttä ihmisten selviytymiselle. Esitetään muutamia pelkoja, mikä niissä aiheuttaa pelon tunnetta ja miten pelkoa voi hillitä. Tämän jälkeen opinnäytetyössä lajitellaan ja analysoidaan joitain kauhupeleistä löytyviä hirviöitä ja pohditaan, mitkä osat niistä ovat vaarallisia ja näin herättävät pelkoa ihmisissä, ja mitä pelkoja on voitu käyttää hyväksi niiden luomisessa. Teoriaosuuden lopuksi käydään läpi hirviöiden luomisessa huomioon otettavia asioita ulkonäön ja pelimekaniikan näkökulmista.
Käytännön osuudessa keksitään ensin kuvitteellinen pelimaailma, johon luotu pelihirviö kuuluu. Osuudessa käydään läpi aikaisemmin pohdittuja asioita hirviön luomisesta ja niiden avulla suunnitellaan hirviö, joka perustuu hukkumisen pelkoon. Opinnäytetyön lopussa analysoidaan luotua hirviötä, ja miten sitä olisi voitu vielä parantaa.
Teoriaosuudessa käydään ensin läpi pelkoa ja sen tärkeyttä ihmisten selviytymiselle. Esitetään muutamia pelkoja, mikä niissä aiheuttaa pelon tunnetta ja miten pelkoa voi hillitä. Tämän jälkeen opinnäytetyössä lajitellaan ja analysoidaan joitain kauhupeleistä löytyviä hirviöitä ja pohditaan, mitkä osat niistä ovat vaarallisia ja näin herättävät pelkoa ihmisissä, ja mitä pelkoja on voitu käyttää hyväksi niiden luomisessa. Teoriaosuuden lopuksi käydään läpi hirviöiden luomisessa huomioon otettavia asioita ulkonäön ja pelimekaniikan näkökulmista.
Käytännön osuudessa keksitään ensin kuvitteellinen pelimaailma, johon luotu pelihirviö kuuluu. Osuudessa käydään läpi aikaisemmin pohdittuja asioita hirviön luomisesta ja niiden avulla suunnitellaan hirviö, joka perustuu hukkumisen pelkoon. Opinnäytetyön lopussa analysoidaan luotua hirviötä, ja miten sitä olisi voitu vielä parantaa.