Asiakasodotusten täyttyminen lohkomisessa
Lohi, Tuukka (2022)
Lohi, Tuukka
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022111122496
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022111122496
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, kuinka hyvin asiakkailta aiemmin kysytyt odotukset ovat toteutuneet lohkomistoimituksissa. Lohkominen on kiinteistötoimitus, jossa erotetaan määräala emäkiinteistöstä ja muodostetaan itsenäinen kiinteistö.
Odotuksia määräalakaupan tehneiltä yksityishenkilöiltä kysyttiin keväällä 2022 toisen opinnäytetyön yhteydessä. Tässä opinnäytetyössä lähetettiin sähköpostikysely niille samoille henkilöille, jotka olivat vastanneet aiempaan kyselyyn ja joiden lohkomiset oli kesän aikana saatu tehtyä. Tämän työn kysely pohjautui aiemmin tehdyn kyselyn tuloksiin. Maanmittauslaitos ei ole aiemmin kysynyt palautetta kohdennetusti lohkomisen asiakkailta. Yleisesti Maanmittauslaitoksen palveluihin on oltu tyytyväisiä.
Opinnäytetyössä selvisi, että asiakkaat ovat erittäin tyytyväisiä saamaansa palveluun lohkomiseen liittyen ja asiakkaiden odotukset ovat täyttyneet erinomaisesti. Tutkimus tehtiin, jotta Maanmittauslaitos voisi kehittää lohkomisen palvelua asiakaslähtöisemmäksi. Tässä kyselyssä kehittämisen kohteita ei löytynyt asiakkaiden liian positiivisten kokemusten takia.
Odotuksia määräalakaupan tehneiltä yksityishenkilöiltä kysyttiin keväällä 2022 toisen opinnäytetyön yhteydessä. Tässä opinnäytetyössä lähetettiin sähköpostikysely niille samoille henkilöille, jotka olivat vastanneet aiempaan kyselyyn ja joiden lohkomiset oli kesän aikana saatu tehtyä. Tämän työn kysely pohjautui aiemmin tehdyn kyselyn tuloksiin. Maanmittauslaitos ei ole aiemmin kysynyt palautetta kohdennetusti lohkomisen asiakkailta. Yleisesti Maanmittauslaitoksen palveluihin on oltu tyytyväisiä.
Opinnäytetyössä selvisi, että asiakkaat ovat erittäin tyytyväisiä saamaansa palveluun lohkomiseen liittyen ja asiakkaiden odotukset ovat täyttyneet erinomaisesti. Tutkimus tehtiin, jotta Maanmittauslaitos voisi kehittää lohkomisen palvelua asiakaslähtöisemmäksi. Tässä kyselyssä kehittämisen kohteita ei löytynyt asiakkaiden liian positiivisten kokemusten takia.