Inventointimallinnuksen koulutuksen kehittäminen: koulutusta jatkuvaan oppimiseen
Vehmas, Heikki (2022)
Vehmas, Heikki
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022111422641
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022111422641
Tiivistelmä
Rakennusalalla on jatkuva tarve tehostamiseen ja tuottavuuden kasvuun. Digitaalisuus tarjoaa tähän paljon mahdollisuuksia, mutta digitaalisuuden kehittyminen ja lisääminen edellyttää kouluttautumista.
Tämän työn lähtökohtana toimi BIM ICE -hanke, joka tähtää tietomallien koulutuksen lisäämiseen myös jatkuvan koulutuksen osalta. Hankkeessa nousi esiin tarve ottaa huomioon myös korjausrakentamisen tietomallintamisen tarpeet.
Kyselytutkimuksen perusteella työn tavoitteeksi asetettiin inventointimallinnuksen kurssin laatiminen ja pilotointi. Kurssin sisältösuunnittelua varten työssä tehtiin myös eri osapuolien haastatteluja ja käytiin läpi erilaisia inventointiin liittyviä teknologioita, joiden pohjalta määriteltiin kurssin sisällölliset tavoitteet.
Näiden tietojen pohjalta työstettiin inventointimallinnuksen pilottikurssi, jossa huomioitiin jatkuvan oppimisen tarpeet pedagogiselta sekä teknisen toteutuksen kannalta. Lisäksi kurssia kehitettiin myös tuotteistamisen, markkinoinnin ja palvelumyynnin näkökulmasta. Kurssin tukimateriaaliksi tuotettiin myös erilaisia tehtäviä sekä käyttötapausten esittelyvideoita.
Pilottikurssi toteutettiin ja siitä saadun palautteen kautta muodostettiin käsitys kurssin tulevista päivitystoiminnoista sekä suunniteltiin kurssin jatkototeutuksille eri vaihtoehtoisia toteutusalustoja.
Opinnäytetyö rajattiin koskemaan pilottikurssia sekä jatkokehitystarpeiden pohdintaa, mutta varsinaisia jatkokehitystoimia tai niiden toimivuutta ei työssä toteutettu.
Työssä havaittiin, että inventointimallinnuksen ohjeistusten kehittämistä ja erilaisten käyttötapausten dokumentoimista on jatkettava, jotta tulevaisuudessa inventointimallinnuksen hyödyt ja siihen liittyvät haasteiden ratkaisumallit saadaan yleisesti alan käyttöön. Työssä nousi esiin, että teknologioiden tarjoamien kokonaisuuksien hyödyntäminen edellyttää alalla laajempaa yhteistoimintaa sekä ymmärrystä eri osapuolten välillä.
Tämän työn lähtökohtana toimi BIM ICE -hanke, joka tähtää tietomallien koulutuksen lisäämiseen myös jatkuvan koulutuksen osalta. Hankkeessa nousi esiin tarve ottaa huomioon myös korjausrakentamisen tietomallintamisen tarpeet.
Kyselytutkimuksen perusteella työn tavoitteeksi asetettiin inventointimallinnuksen kurssin laatiminen ja pilotointi. Kurssin sisältösuunnittelua varten työssä tehtiin myös eri osapuolien haastatteluja ja käytiin läpi erilaisia inventointiin liittyviä teknologioita, joiden pohjalta määriteltiin kurssin sisällölliset tavoitteet.
Näiden tietojen pohjalta työstettiin inventointimallinnuksen pilottikurssi, jossa huomioitiin jatkuvan oppimisen tarpeet pedagogiselta sekä teknisen toteutuksen kannalta. Lisäksi kurssia kehitettiin myös tuotteistamisen, markkinoinnin ja palvelumyynnin näkökulmasta. Kurssin tukimateriaaliksi tuotettiin myös erilaisia tehtäviä sekä käyttötapausten esittelyvideoita.
Pilottikurssi toteutettiin ja siitä saadun palautteen kautta muodostettiin käsitys kurssin tulevista päivitystoiminnoista sekä suunniteltiin kurssin jatkototeutuksille eri vaihtoehtoisia toteutusalustoja.
Opinnäytetyö rajattiin koskemaan pilottikurssia sekä jatkokehitystarpeiden pohdintaa, mutta varsinaisia jatkokehitystoimia tai niiden toimivuutta ei työssä toteutettu.
Työssä havaittiin, että inventointimallinnuksen ohjeistusten kehittämistä ja erilaisten käyttötapausten dokumentoimista on jatkettava, jotta tulevaisuudessa inventointimallinnuksen hyödyt ja siihen liittyvät haasteiden ratkaisumallit saadaan yleisesti alan käyttöön. Työssä nousi esiin, että teknologioiden tarjoamien kokonaisuuksien hyödyntäminen edellyttää alalla laajempaa yhteistoimintaa sekä ymmärrystä eri osapuolten välillä.