Asiakaskannattavuuslaskentamalli toimintolaskennan keinoin: case teollisuusalan yritys
Kossila, Iida (2022)
Kossila, Iida
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112223466
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112223466
Tiivistelmä
Asiakaskohtaisen kannattavuuden selvittäminen on tärkeää yrityksille. Toimintolaskennan avulla yleiskustannukset saadaan todenmukaisemmin jaettua asiakaskohtaisesti. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda kohdeyritykselle sen tarpeita vastaava asiakaskannattavuuslaskentamalli toimihenkilöiden yleiskustannuksista. Laskentamallin pohjana käytettiin toimintolaskentaa.
Teoreettinen viitekehys koostui kannattavuudesta sekä kustannuslaskennasta. Toiminnan kannattavuutta tarkasteltiin erityisesti asiakaskohtaisesta näkökulmasta sekä kustannuslaskennan periaatteita tarkasteltiin varsinkin toimintolaskennan pohjalta. Tutkimuksen kannalta tärkeimpiä käsitteitä olivat käyttökate, kannattavuus, asiakaskohtaisuus, toimintolaskenta ja sen jakojärjestelmä sekä yleiskustannukset. Tutkimuksen empiirinen osa toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena, tutkimuksen käsitellessä yhtä tapausta, eli kohdeyritystä. Tutkimusaineisto kerättiin puolistrukturoiduin haastatteluin kohdeyrityksen toimihenkilöiltä sekä yksilö-, että ryhmähaastatteluin. Haastatteluista saatu aineisto analysoitiin sisällönanalyysin keinoin.
Analysoidusta aineistosta saatiin johdettua asiakaskannattavuuslaskentamallissa huomioon otettavia laskenta- sekä jakoperiaatteita, eli resurssi- ja toimintoajureita. Näitä olivat käytetyn ajan huomioon ottaminen sekä suoritettujen toimintojen lukumäärä. Lisäksi saatiin selville tärkeitä osastokohtaisia muuttujia, jotka tuli myös huomioida laskentamallissa. Mikäli näitä muuttujia ei huomioitaisi, vääristäisi se asiakaskohtaisia kustannuksia. Tutkimuksen tuloksena saatiin luotua pohja asiakaskannattavuusmallille, joka huomioi toimihenkilöiden aiheuttamat yleiskustannukset.
Teoreettinen viitekehys koostui kannattavuudesta sekä kustannuslaskennasta. Toiminnan kannattavuutta tarkasteltiin erityisesti asiakaskohtaisesta näkökulmasta sekä kustannuslaskennan periaatteita tarkasteltiin varsinkin toimintolaskennan pohjalta. Tutkimuksen kannalta tärkeimpiä käsitteitä olivat käyttökate, kannattavuus, asiakaskohtaisuus, toimintolaskenta ja sen jakojärjestelmä sekä yleiskustannukset. Tutkimuksen empiirinen osa toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena, tutkimuksen käsitellessä yhtä tapausta, eli kohdeyritystä. Tutkimusaineisto kerättiin puolistrukturoiduin haastatteluin kohdeyrityksen toimihenkilöiltä sekä yksilö-, että ryhmähaastatteluin. Haastatteluista saatu aineisto analysoitiin sisällönanalyysin keinoin.
Analysoidusta aineistosta saatiin johdettua asiakaskannattavuuslaskentamallissa huomioon otettavia laskenta- sekä jakoperiaatteita, eli resurssi- ja toimintoajureita. Näitä olivat käytetyn ajan huomioon ottaminen sekä suoritettujen toimintojen lukumäärä. Lisäksi saatiin selville tärkeitä osastokohtaisia muuttujia, jotka tuli myös huomioida laskentamallissa. Mikäli näitä muuttujia ei huomioitaisi, vääristäisi se asiakaskohtaisia kustannuksia. Tutkimuksen tuloksena saatiin luotua pohja asiakaskannattavuusmallille, joka huomioi toimihenkilöiden aiheuttamat yleiskustannukset.