Matalan kynnyksen kouluterveydenhoitaja
Hallikainen, Susanna; Mattila, Tiia; Soukka, Nina (2022)
Hallikainen, Susanna
Mattila, Tiia
Soukka, Nina
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112223477
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112223477
Tiivistelmä
Kouluterveydenhoitaja on keskeisessä asemassa nuorten terveyden ja hyvinvoinnin edistäjänä, mutta yläkoulussa kouluterveydenhoitajaa voi olla hankala ja pelottavakin lähestyä. Yläkouluikäisten nuorten toiveita terveydenhoitajan toimintaa kohtaan on tutkittu jonkin verran, mutta kouluterveydenhoitajan saatavuudesta ei löytynyt tutkimuksia koululaisten näkökulmasta. Tätä tutkimusta voidaan hyödyntää tulevaisuudessa kouluterveydenhoitajan työssä sekä mahdollisesti löytää uusia menetelmiä helpottamaan kouluterveydenhoitajan saatavuutta ja lähestymistä.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa, kuinka helppo yläkouluikäisten nuorten on ollut tavoittaa kouluterveydenhoitaja, kuinka tulevaisuudessa voidaan parantaa kouluterveydenhoitajan työtä sekä mitä erilaisia menetelmiä voisi hyödyntää tulevaisuudessa kouluterveydenhoitajan työssä.
Tutkimus toteutettiin määrällisenä tutkimuksena ja aineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella. Kyselylomake lähetettiin yläkoululle ja siihen vastasivat 7.–9.-luokkalaiset yläkoulun oppilaat. Vastauksia saatiin 324 osallistujalta, joista 7.-luokkalaisia oli 115 (36 %), 8.-luokkalaisia 105 (32 %) ja 9.-luokkalaisia 104 (32%). Lopullisia vastauksia oli avointen vastausten kohdalla kuitenkin vähemmän, sillä iso osa vastauksista oli tulkintakelvottomia.
Yläkoululaisista nuorista suurin osa oli tyytyväisiä (44 %) tai täysin tyytyväisiä (27 %) kouluterveydenhoitajan nykyiseen saatavuuteen. Vastanneista kouluterveydenhoitajalle on joskus jättänyt menemättä 23 %, joista yli puolet (58 %) jättivät menemättä kouluterveydenhoitajalle, koska hän ei ollut saatavilla. Valtaosa (69 %) piti vastaanottoa helpoimpana tapana lähestyä kouluterveydenhoitajaa. Lähes puolet (47 %) vastaajista kokivat myös Wilma-viestit helpoksi tavaksi kouluterveydenhoitajan lähestymiseen.
Tämä tutkimus osoittaa, että valtaosa vastanneista yläkouluikäisistä nuorista on tyytyväinen menetelmiin, kuinka kouluterveydenhoitajaa voi tavoitella. Kuitenkin usea vastaaja toivoisi kouluterveydenhoitajan olevan paikalla useammin, jotta saatavuus helpottuisi. Tulevaisuudessa aihetta olisi hyvä tutkia monen eri paikkakunnan ja koulujen välillä, sillä eri koulujen välillä saatavuudessa voi olla isojakin eroja.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa, kuinka helppo yläkouluikäisten nuorten on ollut tavoittaa kouluterveydenhoitaja, kuinka tulevaisuudessa voidaan parantaa kouluterveydenhoitajan työtä sekä mitä erilaisia menetelmiä voisi hyödyntää tulevaisuudessa kouluterveydenhoitajan työssä.
Tutkimus toteutettiin määrällisenä tutkimuksena ja aineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella. Kyselylomake lähetettiin yläkoululle ja siihen vastasivat 7.–9.-luokkalaiset yläkoulun oppilaat. Vastauksia saatiin 324 osallistujalta, joista 7.-luokkalaisia oli 115 (36 %), 8.-luokkalaisia 105 (32 %) ja 9.-luokkalaisia 104 (32%). Lopullisia vastauksia oli avointen vastausten kohdalla kuitenkin vähemmän, sillä iso osa vastauksista oli tulkintakelvottomia.
Yläkoululaisista nuorista suurin osa oli tyytyväisiä (44 %) tai täysin tyytyväisiä (27 %) kouluterveydenhoitajan nykyiseen saatavuuteen. Vastanneista kouluterveydenhoitajalle on joskus jättänyt menemättä 23 %, joista yli puolet (58 %) jättivät menemättä kouluterveydenhoitajalle, koska hän ei ollut saatavilla. Valtaosa (69 %) piti vastaanottoa helpoimpana tapana lähestyä kouluterveydenhoitajaa. Lähes puolet (47 %) vastaajista kokivat myös Wilma-viestit helpoksi tavaksi kouluterveydenhoitajan lähestymiseen.
Tämä tutkimus osoittaa, että valtaosa vastanneista yläkouluikäisistä nuorista on tyytyväinen menetelmiin, kuinka kouluterveydenhoitajaa voi tavoitella. Kuitenkin usea vastaaja toivoisi kouluterveydenhoitajan olevan paikalla useammin, jotta saatavuus helpottuisi. Tulevaisuudessa aihetta olisi hyvä tutkia monen eri paikkakunnan ja koulujen välillä, sillä eri koulujen välillä saatavuudessa voi olla isojakin eroja.