Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite

Yritysasiakkaiden syyt työterveyshuollon asiakassuhteen päättämiseen

Mäkinen, Tero (2022)

 
Avaa tiedosto
Makinen_Tero.pdf (391.2Kt)
Lataukset: 

Rajattu käyttöoikeus / Restricted access / Tillgången är begränsad
Mäkinen, Tero
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112223474
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miksi työterveyshuoltopalvelua ostava yritys haluaa päättää asiakassuhteensa työterveyshuollon palveluja tarjoavalta yritykseltä. Työn tavoitteena oli myös etsiä asiakassuhteen päättymistä ennakoivia signaaleja. Asiakkaiden lähdön syitä tarkasteltiin palvelua myyvän yrityksen näkökulmasta.

Opinnäytetyö tehtiin yksityisen terveydenhuoltoalan yrityksen toimeksiannosta. Työn tuloksena arvioitiin saatavan hypoteeseja asiakkaiden lähdön syistä, joita organisaatio voisi tarvittaessa hyödyntää tarkempien jatkotutkimusten lähtökohtina.

Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista eli kvalitatiivista tutkimusotetta. Aineiston keruumenetelmänä oli teemahaastattelu, joka toteutettiin haastattelemalla toimeksiantajayrityksen viittä johtoryhmän jäsentä. Aineistoa analysoitiin etsimällä aineistosta yhteisiä teemoja lähdön syistä sekä niitä ennakoivista tekijöistä. Lähdön syitä tarkasteltiin markkinoinnin kilpailukeinojen 7P-mallin näkökulmasta.

Yritysasiakkaan lähtöpäätöksen arvioitiin liittyvän erityisesti kustannusten kasvamiseen sekä useisiin asiakkuuden hoitamiseen liittyviin tekijöihin. Lähtemistä selittävänä tekijänä nähtiin myös proaktiivisen otteen puuttuminen asiakkaan kustannusten sekä asiakkuuksien kehittymisen seurannassa. Lisäksi yrityksen lähtöpäätökseen ajateltiin vaikuttavan kilpailijoiden toiminta markkinoilla. Lähtöä ennakoivina tekijöinä todettiin kustannusten kasvaminen, puutteet asiakkuuden hoitamisessa sekä näihin liittyvä proaktiivisen otteen puuttuminen.

Tutkimuksen johtopäätöksenä voitiin todeta lähtemisen taustalla vaikuttavan useita tekijöitä. Näistä erityisesti kustannusten kasvamisen arvioitiin liittyvän hyvin vahvasti asiakkaan päätökseen vaihtaa palveluntuottajaa.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste